Annons:

Vimmerbyprofilen kritisk mot otydligheter kring vaccinbokningar

Vimmerbyprofilen Micael Glennfalk är kritisk mot otydligheter kring vaccinbokningar. Foto: Jakob Karlsson

Vimmerbyprofilen kritisk mot otydligheter kring vaccinbokningar

Företagaren och ex-kommunalrådet i Vimmerby, Micael Glennfalk, är kritisk mot vad han menar är otydligheter och oklarheter kring vaccinationsbokningar. 
– Man förstår sig inte på kommunikation, säger han.

Annons:

Vimmerbyprofilen Micael Glennfalk driver Björkbacken i Vimmerby, blev årets entreprenör i Sverige 1998 och var i flera år kommunstyrelsens ordförande i Vimmerby kommun. 

Numera är hotellägaren 67 år gammal och redo för att få vaccinet mot covid-19. Men han är inte helt nöjd med hur regionen och 1177.se sköter kommunikationen med allmänheten. I slutet av förra veckan skulle han boka sin första spruta.

– För det första var det så att när jag kom in så stod det att är du inte 70 år eller äldre bör du vänta. Trots att det var 65 år och äldre som gällde då. Det ändrades dock senare på dagen. 

Glennfalk fick en tid i Vimmerby för vaccination den 28 april. När bokningen skedde var det cirka tre veckor till vaccinationstillfället.

– Det var den första tiden som fanns, resten var blankt. När jag hade bokat pratade jag med en kompis och då berättade han att han skulle till Västervik på lördagen och en annan skulle till Västervik på tisdagen. De hade fått tider på vaccinationscentralen där. 

"Dåligt system"

Det var då problemen började för honom.

– Jag avbokar då min tid i Vimmerby för att boka en tid i Västervik. Men trots att jag har bokat av min tid i Vimmerby, så kan jag inte boka i Västervik eftersom jag är bokad i Vimmerby. Jag försöker då ringa eftersom jag är avbokad, men ändå inte kan boka en ny tid. Det blir kaos av det hela och jag förstår att bokningen ligger kvar. Bokningen tas bort, men den ligger kvar i en vecka får jag till mig. Ska jag vänta en vecka? Då kanske alla tider tar slut och då är vi framme i maj och här står jag med en avbokad tid. 

Senare på dagen, efter att den här intervjun gjordes, blev han uppringd och det hela löste sig och Glennfalk fick en tid i Västervik den här veckan. Men han är kritisk till hela systemet med vaccinationen.

– Det är ett dåligt system. När man kommer in för att boka in sig, varför säger man då inte direkt att det finns en vaccinationscentral i Västervik där man kan boka sig? Och om man bokar av sin tid, ska man då inte kunna göra något på en vecka? Det är ett moment 22 och man kan ju inte sitta och vänta på en tid tre veckor framåt i Vimmerby, när det finns tider i Västervik.

"Blir ett moment 22"

Han tycker att det här är så typiskt för systemet.

– Så här går det när man inte har med kommunikatörer att göra eller väldigt dåliga kommunikatörer. Det är ingen på 1177 eller för all del regionen som har övat på att vara kund. Man gör inga planeringar. Man har inte koll på vad kunden vill ha och bygger det här systemet utefter sig själva. Så här kan man göra i ett monopolsamhälle och det är upprörande. Om någon hade begripit sig på kommunikation hade man tydligt förklarat att det går att vänta flera veckor på en tid i Vimmerby, men samtidigt förklarat att det finns lediga vaccinationstider i Västervik. 

Initialt fick Glennfalk till sig att det kan ta nästan en vecka att byta vaccinationstid. Nu löste sig situationen snabbare än så för honom, men han är kritisk till systemet och programmet.

– Om det aldrig tar en vecka, varför säger man det då? Allt hade löst sig med en telefonist istället för en veckas väntetid. Vad händer om jag blir sjuk? Det kunde man heller inte svara på och jag kom inte i kontakt med chattfunktionen. Det här kan skapa tre veckors isolering för en person som inte är datorvan och det blir ett moment 22. Jag tror inte att alla förstår att det finns snabbare tider att få tag i och det har inte kommunicerats rätt. Det måste vara kundvänligt och jag förstår mig inte på kommunikationen.

Så här svarar vaccinsamordnaren Marie Ragnarsson på kritiken. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt