Joakim Hesselgård är ny vd för Guldkringlan. Det gör att Percy Hesselgård kan fokusera mer på produktutveckling. Foto: Simon Henriksson
Anrika bageriet Vibako i Vimmerby försattes i konkurs i höstas. Läget var illa men i sista sekund räddades företaget. Percy Hesselgård med familj köpte upp konkursboet och i stället blev bageriet Guldkringlan.
Nu har nästan ett halvår passerat och en stor nyhet är att Joakim Hesselgård lämnat sitt jobb som marknadschef på Västervik Miljö- och Energi AB. Den 1 april tog han över som vd för Bageri Guldkringlan.
– Jag hade tre månaders uppsägningstid och sa upp mig vid årsskiftet. Jag har jobbat i Västervik, men varit här på kvällar och helger. Tanken från början var att jag skulle äga och jobbar kvar i Västervik, men att pendla 15 mil om dagen sliter och är inte hållbart. Vi kände att vi behövde gå in i bolaget med full kraft och då var det bara att ta steget och våga, säger Joakim Hesselgård.
Hur känns det att lämna det du hade där?
– Man kastar sig ju ut i något. Jag hade en trygg anställning med bra lön och bra förmåner, men drömmen har alltid varit att driva eget. Jag har alltid varit intresserad av bageri och var med Percy överallt som barn. När den här chansen dök upp var det ingen tvekan kring att säga upp mig.
"Ska visa toppkvalitet"
Förändringen gör att Percy Hesselgård kan släppa de uppgifter som anbelangar en vd.
– Det här innebär att Percy kan fokusera på produkterna. Det är det han har gjort i alla år och kan allra bäst. Att jag gick in som vd var nödvändigt för att Percy skulle kunna släppa personalbiten och helt fokusera på produktutvecklingen, säger Joakim Hesselgård.
– Jag får chansen att jobba med personalen och lära dem. Utan att ha Joakim här hade jag inte kunnat utveckla på det sättet, säger Percy Hesselgård, som sätter ribban högt:
– Vi ska verkligen visa toppkvalitet och bli ett av Sveriges finaste leveransbagerier. Det är helt klart målsättningen. Inget ska falla mellan stolarna och Vimmerbyborna ska få ett riktigt fint bageri. Vi ska vara först med allt som kommer i Sverige och alla de stora nyheterna. Med vårt stora kontaktnät ligger vi bra till.
Hur ser tidsplanen ut för det?
– Inom en och en halv månad ska vi vara där. Vi börjar med kakorna och förändrar en hel del och nästa steg är tårtorna. Det blir lite Roy Fares-stuk och sedan kommer det andra nyheter också. Matbröden ska vi också förändra. Vi behåller några få, men det vi ska göra ska vara riktigt bra. Kvaliteten ska på varje område höjas successivt och ingen bake off ska vara i närheten av våra produkter. Det här blir ett förändringsarbete som påbörjades direkt och nu fortsätter. Allt är tyvärr eftersatt här, men nu är vi på gång och ska visa vad vi kan.
Hur tror ni det ser ut som ett eller två år?
– Alla avdelningar ska vara topp notch och det ska det vara inom ett år. Längre tid får det inte ta. Vi ska ha ett finkonditoris kvaliteter på leveransbageri. Än så länge har vi bara skummat på ytan.
Ska dubbla omsättningen
En tung smäll för Guldkringlan var att både Percy och Joakim, samt stora delar av personalen, låg däckad i covid-19 lagom till påsken.
– Nio personer var sjuka påskveckan och det är den värsta veckan på året att drabbas av det. Vi fick ringa in extrapersonal och pensionärer för att få in folk som kunde hjälpa till. Vi hade laddat för påsken, men det blev väldigt tufft. De som var här och var friska gjorde det fantastiskt. Hade det varit en till sjuk hade det inte gått, de fick slita hårt.
I dagsläget är man tio anställda på bageriet, vilket betyder att några har tvingats gå hem.
– Vi har tvingats göra en del förändringar. Vi har gått in för att satsa och då vill vi vara här själva.
Hur tog man det från personalens sida?
– Några blev mindre glada och några förstod varför vi behövde göra de här förändringarna. Jag tror att vi på sikt kan utvecklas av det. Förändringarna vi har gjort var nödvändiga, säger Joakim Hesselgård.
Planen är att dubbla omsättningen och få ordentlig snurr på det, vilket på sikt kan leda till att nya jobb skapas.
– Vi är alltid intresserad av bra personal och riktigt duktiga bagare är alltid svåra att få tag i. Det viktigaste för oss är att vi håller samma kvalitet. Det ska vara en jämn kvalitet utan dalar. Är en kund missnöjd tar det tio gånger innan kunden är nöjd igen. Det är hårt jobb som gäller, men vi hoppas vara fler här inom sex månader.
Satsar på glass
En annan nyhet är att Guldkringlan kommer satsa på glass till sommaren.
– Jag tog hit min glassmaskin och så testade vi att göra glass. Den blev jättefin. Nu ska vi koka den från grunden med lite olika smaksättningar och sälja här i 500-gramsförpackningar i sommar. Det är en rolig grej, som vi ser fram emot att utveckla. Det finns ju ingen riktig Vimmerbyglass.
Troligtvis kan det bli tre till fyra olika sorter framåt sommaren.
– Det kommer alltid hända saker här och vara mycket kampanjer. Just nu har vi gjort ett äkta danskt wienerbröd, som aldrig bakats här tidigare, säger Joakim Hesselgård.
Bemötandet man fått från kunder efter övertagandet har varit odelat positivt, säger man.
– Det har varit fantastiskt bra. Vi kommer jobba ännu hårdare med marknadsföringen på sociala medier. Vi märker fortfarande att det är vissa som inte vet att vi har en liten butik här, där man kan köpa sina färska frukostbullar. Vi ska ju inte bli något serveringsfik med sittplatser, men vi ska vara ett leveransbageri med drop in-butik.