Inom kort börjar Svevia arbetet med att bygga om riksväg 23/34 mellan Målilla och Hultsfred vars sträcka ska bli mötesseparerad i form av en 2+1-väg. Bilden är en genrebild.
Foto: Ossian Mathiasson
Den tio kilometer långa sträckan mellan Målilla och Hultsfred ska byggas om till en mötesseparerad landsväg med mitträcke, så kallad 2+1-väg, med en högsta tillåtna hastighet på 100 kilometer i timmen.
Svevia har fått i uppdrag att bygga om riksväg 23/34, öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten genom att se till att den tio kilometer långa vägsträckan blir mittseparerad. Vägsträckan, som idag är en nio meter bred tvåfältsväg, ska byggas om till en mittseparerad väg. Projektet utförs på uppdrag av Trafikverket, startar under juni månad och ska vara färdigställt i december 2022. Kontraktet är värt cirka 160 miljoner kronor.
"Sträckan trafikeras av cirka 5 200 fordon per dygn och kommer växla mellan att vara en så kallad 2+1 väg medan delar av sträckan endast har ett körfält på varje sida om mittsepareringen", säger Johan Andersson på Svevia i ett pressmeddelande.
Trafiken kommer påverkas
Uppdraget omfattar även röjning av skog, losshållning av berg, anpassning till anslutande enskilda vägar, bullerskyddsvallar, bullerskyddsplank, omdragning av el- och telekablar samt busshållplatser, restaurering av vissa vägtrummor, samt en rörbro.
Det är en stor ombyggnation som väntar så Trafikverket varnar för att framkomligheten kommer påverkas på den del av sträckan där arbete utförs.
"Den passerande trafiken är alltid en utmaning för oss som jobbar med att bygga och underhålla vägar. Under arbetets gång kommer vi att behöva ställa ut trafikanordningar, skyddsbarriärer och göra hastighetsbegränsningar för att skapa en säker trafikmiljö för såväl trafikanter som för våra medarbetare som arbetar i arbetsfordon och ute på vägen", säger Johan Andersson på Svevia i ett pressmeddelande.