Annons:

Par anmälde banken efter att ha blivit bedragna – så säger ARN

Bilden är en genrebild. Foto: Mostphotos/Pixabay

Par anmälde banken efter att ha blivit bedragna – så säger ARN

Ett par från Hultsfred anmälde Swedbank till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att ha lurats av bedragare att föra över pengar. Nu har nämnden fattat sitt beslut.

Annons:

En kvinna och en man i 60-årsåldern bosatta i Hultsfred har anmält Swedbank till ARN. Totalt begär paret ersättning med drygt 60 000 kronor efter att ha blivit lurade av bedragare att göra inloggningar med bank-ID.

Paret ska ha blivit uppringt av en man som uppgav sig att företräda Folksam. Han berättade att försäkringar tecknats i deras namn, som skulle komma att belasta deras bankkonton.

När detta inte stämde erbjöd personen på Folksam att koppla dem vidare till Swedbanks säkerhetsavdelning för att stoppa de påstådda utgående betalningarna. De fick information om att det med anledning av det ökade antalet bedrägerier numera finns ett samarbete mellan försäkringsbolag och banker.

Enligt anmälan var allt väldigt trovärdigt och professionellt utfört, där man kunde följa ”säkerhetsavdelningens” arbete via skärmen med Swedbanks logga och rörliga QR-koder som skulle skannas. Efteråt anade man dock oråd och kontaktade sin bank som berättade att de sannolikt blivit lurade.

Så beslutar ARN

Swedbank har motsatt sig parets krav. Huvudorsaken till det är att anmälarna själva har samtyckt till genomförandet av de aktuella transaktionerna genom att godkänna dem med sina mobila bank-ID:n. Anmälarna ska enligt banken även ha loggat in i sin Internetbank, lagt upp en ny överföringsmottagare och slutligen godkänt överföringarna.

”Med anledning av vad som anges ovan och av den tekniska bevisningen begär banken att nämnden ska avslå anmälarens yrkande i sin helhet då det kan slås fast att banken har agerat korrekt och att transaktionerna i ärendet är behöriga”, skriver Swedbank.

Och i sitt beslut går ARN helt på bankens linje. Man menar att även om paret råkat ut för ett bedrägeri och inte förstod vad de gjorde när de signerade de reklamerade transaktionerna med sitt bank-ID, är transaktionerna inte obehöriga i den mening som avses i bestämmelserna om obehöriga transaktioner i betaltjänstlagen.

Paret anses därför inte kunna rikta några krav mot banken och deras krav avslås.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt