Gabriella Gunnarsson har startat Vena Städservice. "Jag uppskattar att ha mycket mer ansvar och styra min dag på ett helt annat sätt."
Foto: Privat
Gabriella Gunnarsson, 44 år, säger sig ha haft två roliga veckor sedan hon startade Vena Städservice.
– Just att jag fått väldigt mycket positiv respons från omgivningen har varit roligt, och jag uppskattar att ha mycket mer ansvar och styra min dag på ett helt annat sätt.
Gabriella Gunnarsson, som bor i Vena, har fått många lyckönskningar sedan hon tog steget och uppmuntrande klappar på axeln. Många tänker tanken, inte alla vågar gå hela vägen.
– Jag har också drömt om att starta eget och jag var på väg för ett och ett halvt år sedan, men då kom jag inte till skott, säger Gabriella Gunnarsson och skrattar.
Vad blev avgörande nu?
– Jag fick ett erbjudande som inte gick att tacka nej till. Det är svårt att starta när man inte har en enda kund, nu fick jag chansen att starta med ett kundunderlag och kände att det var en bra bas att börja med. Annars hade jag inte gjort det. För den stora utmaningen med att starta eget är att hitta kunder. Det är svårt att nå ut, veta var man ska synas så de hittar mig.
Hur har efterfrågan varit så här i början?
– Det är lite kunder som hört av sig, även om flyttstäd och även lite företag som ligger lite längre fram i tiden. Det jag får höra är att det upplevs lite mer personligt med ett litet städbolag där de har en direktkontakt med mig som utför jobbet. Det är så jag tänker också.
Anställd – nu egenföretagare
Gabriella Gunnarsson har jobbat på ett par olika städbolag innan, så hon tar med sig kunskapen och erfarenheterna.
– Jag har ett annat jobb i botten, som går att kombinera med städservicen. Det gör också att jag har en trygghet på ett annat sätt, men jag vill ju ha det här som mitt jobb enbart, det är mitt mål.
Kan det bli tal att anställa medarbetare?
– Nej, jag tror inte det, utan jag vill hålla det på en sådan nivå att jag hinner med allt själv och där jag har tid med alla. Även de små kunderna som kanske bara har två fönster som ska putsas. De är lika viktiga som ett stort företag. Ska man ha anställda krävs det mycket, mycket mer kunder. Då blir det på en annan nivå, som jag inte tänkt mig.