Annons:

Butiken satsar på nytt betalsystem för att slippa strul

Järnforsens Livs installerar ett nytt system för att kunderna lättare ska kunna scanna varor och betala med betalkort. Butiksinnehavaren Tom Frödeberg ser uppgraderingen som en nödvändighet. Foto: Lotta Madestam

Butiken satsar på nytt betalsystem för att slippa strul

Efter en strulig start med självscanning av varor i mobiltelefonen har Järnforsens Livs tagit nästa steg och installerat ett nytt betalsystem. 
– Vi gör det för att man som kund lättare ska kunna scanna varor och betala med betalkort, säger butiksinnehavaren Tom Frödeberg. 

Annons:

Den obemannade butiken i Järnforsen har hållit öppet sedan början av september 2023. Tom Frödeberg driver tillsammans med sina föräldrar och sin syster en obemannad butik i Järnforsen och en bemannad butik i Kvillsfors. 

– Vi har inte möjlighet att ha personal på plats i Järnforsen på heltid. Vi tar varor från butiken i Kvillsfors och kör till Järnforsen och det ska hela tiden finnas varor som de behöver och vill ha, säger Tom Frödeberg. 

"Hade nog inte haft butiken kvar"

Många personer har hittat till butiken i Järnforsen, men starten har inte varit smärtfri. Tom Frödeberg vittnar om en strulig start med ett betalsystem som kunderna har haft svårt att förstå sig på. 

– Tidigare fick man använda mobiltelefonen för att både ta sig in i butiken, scanna varorna och lösa betalningen. Det var ett väldigt struligt system, säger Tom Frödeberg. 

Det var vid årsskiftet som familjen Frödeberg fattade beslut om att investera i ett nytt betalsystem. 

– Det drog ut på tiden innan vi hade möjlighet installera det. Vi körde med det gamla systemet i några månader och tyckte att det var läge att testa något annat. Hade det fortsatt som det gjorde hade vi nog inte haft butiken kvar med tanke på att det var väldigt mycket strul. Det har tagit mycket tid och energi. Vi kom överens om att vi testar en annan lösning innan vi ger upp, säger Tom Frödeberg.

"Inte hört annat än att det är positvt"

Det nya betalsystemet installerades i slutet av vecka 15 och har varit igång i snart två veckor. 

– Man behöver fortfarande använda bank-ID för att komma in i butiken och när man väl har kommit in i butiken behöver man inte använda sin mobiltelefon. Med det nya kassasystemet scannar man själv sina varor vid datorn och betalar med kortterminalen. Nu är det mycket lättare för alla att handla varor hos oss och du behöver inte använda mobilen vid scanning av varorna. Vi vill få kunderna att komma hit och testa igen. 

Vad har ni fått för reaktioner efter förändringen?

– Jag har inte hört något annat än att det är positivt. Med det gamla betalsystemet var frågorna många och nu har vi inte hört något mer än att det funkar jättebra. Det nya betalsystemet är mycket lättare och det är som att gå in i vilken butik som helst där man scannar och betala varorna vid en skärm. 

För Tom Frödeberg är det en lättnad att det nya betalsystemet har kommit på plats. 

– Det går inte att jämföra nu och då. Det är fantastiskt och funkar jättebra. Man behöver inte vara orolig för att handla i butiken. Nu är det väldigt smidigt och enkelt. 

I morgon, lördag, mellan klockan 11 och 13 kommer butiken vara bemannad för de som vill ha hjälp och få en inblick i hur det nya systemet fungerar. Två dagar i veckan, tisdag och fredag, är butiken bemannad för personerna som inte har BankID.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt