Mörlundabutiken är klar efter en omfattande förnyelse som inleddes i februari. Eller i det närmaste klar i alla fall, nu återstår bara lite justeringar.
Det har varit en lång process, tankarna kring detta började redan tidigt under pandemin. Butiken har byggts om och det har gjorts stora förnyelser två gånger tidigare sedan butiken byggdes 1975. Det här är den största av dem.
– Det har varit positivt då också, men den här gången är det uteslutande positivt. Vi har fått väldigt fin respons på resultatet från kunderna och det värmer jättemycket. Många tror att vi byggt ut, men vi använder bara ytan på ett lite annorlunda sätt. Förhoppningsvis effektivare och smartare, säger köpan Thommie Sundberg.
Ordnade tårtkalas
Budgeten var initialt fyra miljoner kronor, den håller inte, utan den slutgiltiga kalkylen hamnar på fem och en halv.
– Den hoppas jag att vi ska kunna hålla. Det är saker som kostat lite mer, nu har vi som sagt lite finjusteringar kvar, lite intern kommunikation, målning och lite sådant, förklarar Thommie.
Nu när man satt punkt för arbetet blev det tårtkalas i butiken, som ett tack för tålamodet. Det har varit lite stökigt och jobbigt till och från, det kan han inte säga annat.
– Särskilt den sista en och en halv månaden när vi satt in nya kylar och frysar, då har vi kört på halv frys- och kylkapacitet. Men medarbetarna har varit fantastiska med att hjälpa kunderna, lösa deras frågor, ta reda på varor som inte står där de ska – och kunderna har varit underbara och förstått att det måste göras.
– Sedan tappade vi kanske två veckor under resans gång, så det tog lite längre tid än vi tänkt. Det är alltid så med teknik, säger Thommie Sundberg som erkänner att han hade lite svårt att se för en och en halvt månad sedan, att man skulle komma i mål.
Mer öppet med bättre överblick
Butiken har fått en ny layout. Thommie Sundberg är mest nöjd med att man fått en öppenhet, i synnerhet när man kommer in i butiken.
– Målsättningen var att göra butiken mer öppen för att kunden ska kunna ha en bra överblick. Många kunder har också poängterat det, därför värmer det lite extra, säger Thommie och fortsätter nämna förändringar:
– Vi har försökt lyfta fram våra färskvaror mer och vänt på skepp. Vi har också gått från ett köldmedium, som styr kylar och frysar, med hög miljöpåverkan, nu har vi ett miljövänligare alternativ och satt in led, där kunden sagt att det blivit väldigt ljust.
Makarna Ingegerd och Lennart Eklund i Björnhult utanför Mörlunda är trogna kunder i butiken. Nu tog de en kopp kaffe och tårta.
Vad tycker ni om resultatet?
– Det blev jättebra, bara man vänjer sig, sa Ingegerd.
– Det är roligt att det satsas på butiken, det ger framtidstro, sa Lennart.
Kundernas positiva ord värmer förstås.
– Det är jätteskoj och det ger oss i butiken lite råg i ryggen att arbeta på och våga satsa ännu mer i framtiden, säger Thommie Sundberg.