Konsumentverket slår ner på Åbros reklam för sin nya långburk av EyBro-ölet.
Foto: Pressbild
En ölburk från Åbro tillsammans med en pizzakartong i en reklamkampanj riktad till studenter "lagom till skolstart" underkänns av Konsumentverket. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Konsumentverket ser allvarligt på det faktum att bryggerijätten Åbros alkoholmarknadsföring adresserats till en målgrupp där många är under 25 år, och bedömer att reklamen inte är förenlig med alkohollagen. I kampanjen lanserade Åbro en 50-centilitersversion av sin Ey''Bro-öl, vars namn inspirerats av artistgiganten Eminem.
Även reklambyrån Twizzly, som ligger bakom kampanjen, omfattas av tillsynsärendet, som initierades efter en anmälan. Myndigheten bedömer att Twizzly har ett så kallat medverkansansvar i fallet.
"Särskilt skyddsvärd grupp"
Verket betonar att de unga som kan träffas av kampanjen är en "särskilt skyddsvärd grupp" som kan vara extra lättpåverkade för just alkoholreklam. Både Åbro och Twizzly ombeds nu svara på verkets skrivelse och göra frivilliga rättelser till senast 20 september.
Den månadslånga kampanjen med citat "brandade pizzakartonger" pågick i studentstäderna Uppsala, Lund, Linköping, Örebro och Jönköping.
Ey''Bro-ölen bygger på ett viralt Youtube-klipp där Eminem och rapparkollegan Proof skojade om Åbros öl under ett Sverigebesök. Ölet lanserades 2020 och har blivit en stor försäljningssuccé. Den nya långburken har lanserats som "Big Bro".
Cornelia Dunge, marknadsansvarig på Åbro, meddelar att hon i nuläget inte har några kommentarer att ge.