Som efternamnet avslöjar är Åsa dotter till Åke Arthursson som gick bort i mars. Han var välkänd i Målilla och den som drev ortens bensinmack på Amerikavägen från 1973. Först under varumärket BP, följt av Statoil och sedan 2012 är det en servicebutik inom Frendokonceptet.
– När Statoil lade ner revs den gamla bensinmacken. Några år senare byggdes den här fristående delen och numera ägs pumparna av Ingo, så vi har bara hand om skötseln, berättar Angelica Rönnlund.
Beslutet växte fram
Det var ingen självklarhet för vare sig Åsa Arthursson eller Angelica Rönnlund att kliva in som ägare av Åke Arthurssons Bensinstation AB, som företaget heter.
– Nej, inte till att börja med, utan det var ett beslut som växte fram till semestern. Då kände jag att jag ville fortsätta och jag blev väldigt glad när Angelica ville hoppa på tåget, säger Åsa Arthursson.
Hon är ensam ägare för tillfället, det blev lättast att lösa så, men in på nya året är tanken att de ska dela lika på ägarskapet.
Vad blev avgörande i beslutet?
– Jag tycker ändå det är kul. För det första är det kul att det får finnas kvar, det behövs ju för Målillafolket. Och det är ändå något jag varit uppväxt med, sedan jag var liten själv, säger Åsa Arthursson, som har ett annat jobb vid sidan av, men genom det här även återvänder till serviceyrket efter att ha jobbat på bland annat Systembolaget i Hultsfred.
”Min enda arbetsgivare”
Angelica Rönnlund är signifikativ med Frendo, kan man säga. Även hon har lång erfarenhet av företaget, närmare bestämt 24 år.
– Jag tyckte det var synd om Frendo skulle försvinna. Jag har ju varit här så länge, Åke har varit min enda arbetsgivare, så lite lojal har man blivit under åren, säger hon.
Hur har det tagits emot att ni tar över som ägare?
– Än så länge är det bara positivt. Det har ju spekulerats mycket under hela hösten. Vi har inte sagt något eftersom vi inte vetat hur det skulle bli.
Kommer kunderna märka någon skillnad med er som ägare?
– Inte så mycket, men vi har utökat sortimentet en del, med presenter, blommor, choklad och lite kakor, allt närproducerat. Vi har inte jättemycket, men det finns lite av varje, säger Åsa.
– Plus att det gamla finns kvar, så man kan fortsätta köpa sin olja, tillägger Angelica som för tillfället håller på att testa lite olika smörgåsar för att se vad som går hem hos kunderna. Sortimentet behöver byts ut med jämna mellanrum, så folk inte tröttnar. Vi har ju de som kommer in nästan dagligen och handlar.
– Tanken är att utöka kafédelen så småningom. Det brinner vi för, så det hoppas vi kunna satsa på i en framtid.
Två nyanställda i personalstyrkan
Det är också lite ny personal, två nya har anställts: Joel Jensen och Maya Ryen.
– Vi hoppas kunna växa med fler, men vi väljer att ta det lite lugnt, tar en bit i taget och känner oss fram, så vi får det att gå runt och verksamheten får finnas kvar.
Så hur känns det nu, när ni kommit så här långt?
– Det är kul, och spännande. Butiken behövs, för Målillaborna och andra. Kundunderlaget är stort, det är ju ett stort flöde av trafik i rondellen, i synnerhet sommartid när många turister passerar. Det är en knytpunkt och enda servicestället mellan Ålem och Kisa om man inte ska köra av riksvägen. Så det är en strid ström av kunder hela tiden.