Förare i den polska högstaligan tillåts att köra i två andra ligor mot tidigare en.
Foto: Ossian Mathiasson
Sverige, Polen, England och Danmark har under en tid pratat om möjligheten att samarbeta bättre kring möjligheten för förare att köra i fler ligor än de som det polska regelverket tillåtit, mot att möjliga matchdagar också regleras gemensamt.
Förhandlingarna är nu i hamn och parterna har kommit överens om ett avtal som sträcker sig fram till 2025.
Det innebär att förare i den polska högstaligan tillåts att köra i två andra ligor, mot tidigare en. Förare från Danmark och England har tidigare tvingats välja bort Sverige till förmån för sina hemländer där man har sin bas och sina sponsorer och nu kan de välja att åka även i Sverige.
"En bra överenskommelse"
En annan del i avtalet är att inga länder schemalägger matcher på torsdagar utan att dessa är möjliga för polska högstaligan att använda som reservdagar.
"Det är en bra överenskommelse och Mikael Karlsson, ansvarig för Track Racing på Svemo, har tillsammans med övriga länders representanter fått till ett avtal helt i linje med vad ESS önskade. Det är extremt stor skillnad på de ekonomiska förutsättningarna i Polen och det måste vi ha respekt för. Vi pratar tv-avtal som närmast kan jämföras med SHL eller fotbollsallsvenskan i Sverige och vare sig vi vill eller ej så måste vi acceptera att pengar styr våra verksamheter och att ligorna mår bäst av att komma överens på det här sättet snarare än att blockera förare", säger ESS ordförande Mikael Holmstrand i ett pressmeddelande.