Annons:

”Har full förståelse och respekt för supportrarnas oro”

Joel Kling är en av förarna som inte har förlängt med Dackarna så här långt. Foto: Linus Johansson

”Har full förståelse och respekt för supportrarnas oro”

Dackarna har bara en förare under kontrakt. Den här veckan har både Fredrik Lindgren och Peter Ljung lämnat. Och i supporterled börjar det bli allt mer oroligt.
– Jag har full förståelse och respekt för supportrarnas oro. Vi känner precis samma frustration, säger Jon Lindberg i Dackarnas styrelse.

Annons:

Patryk Dudek har ett gällande tvåårskontrakt. I skrivande stund är han också den enda föraren som är klar för Dackarna till säsongen 2018. I övrigt har det presenterats två negativa nyheter den här veckan i och med tappen av Peter Ljung och Fredrik Lindgren.

Oklart med Kling

Dackarnas lagbygge sköts av nye lagledaren Peter Karlsson och Jon Lindberg, som sitter i klubbens styrelse.

Enligt en överenskommelse mellan elitserieklubbarna så måste det finnas minst två svenska förare i startsjuan vid varje match. Att få hög kvalité där blir inte helt enkelt efter tappen av Lindgren och Ljung.

– Svensksidan är oerhört tuff. I dagsläget vet vi inte alls vad vi kan förvänta oss där. Ser man till svenska förare med elitserieerfarenhet så är den kategorin väldigt begränsad, konstaterar Jon Lindberg.

Hur blir det med Joel Kling?

– Jag har förstått att det finns ett intresse från Västervik också. Även i det fallet vet jag inte riktigt hur det blir. Det är en osäker bild vad som händer där.

Inte pratat med Nilsson

En svensk förare som bör vara högintressant för Dackarna är Kim Nilsson.

– Kim har inte gått ut och sagt att han har klart med någon klubb. Han är en av de bättre svenska förarna som fortfarande är ledig.

Har ni pratat med honom?

– Nej, det har vi inte gjort. Vi försöker hålla på etik och moral. Vi vet att Masarna har ett stort intresse där och vi har inte fått tillåtelse att prata med Kim, därför har vi inte gjort det.

Jon Lindberg säger vidare att Dackarna har jobbat likadant över hela linjen.

– Innan vi har tagit kontakt med en förare som har kört i Sverige i år så har vi kontaktat den förarens klubb. För vår del handlar det om att det inte ska trissas upp pengamässigt, det tjänar ingen klubb på. Vi är så få i den här sporten att vi anser att om vi inte kan vara rakryggade mot varandra så är det jävligt konstigt.

I kontakt med Przedpelski

Tidigare i dag skrev vi att Dackarna är nära att kontraktera den polske talangen Pawel Przedpelski.

– Den dagen vi har ett papper klart med någon förare kommer vi att berätta det. Han (Przedpelski) är inte klar, det kan jag konstatera.

Är han en intressant förare?

– Det tycker jag. Vi har fortfarande ett ganska blankt papper.

Har ni varit i kontakt med honom?

– Så till vida att vi har frågat hur hans situation är. Han har inte skrivit med någon annan klubb vad jag vet och då finns han kvar i intressehögen.

”Djävulskt frustrerande”

Samtidigt konstaterar Jon Lindberg att Dackarna fortsätter att jobba hårt med sitt lagbygge.

– Vi har inte lagt oss ned och gett upp. Det handlar om att ha tålamod och så får vi hoppas på lite positiva avslut. Vi har ett antal bollar ute, men när man bygger lag är det mycket som ska hänga ihop. Vissa förare kan vara jätteintressanta i en konstellation medan det inte fungerar alls med snittet i en annan.

När tror du att ni kan presentera nästa namn?

– När vi gick in i den här veckan hade vi förhoppningar att något skulle lösa sig. Nu lossnade det lite åt fel håll istället och det kanske är så att inget kontrakt blir påskrivet innan den här veckans slut. Men det kan hända saker fort också. Förarna väntar och klubbarna väntar. Det gör att det blir ett ställningskrig som är djävulskt frustrerande, säger Jon Lindberg.

”Kommer aldrig att äventyra något”

På sociala medier börjar det bli rejält otåligt och oroligt bland många dackefans.

– Jag har full förståelse och respekt för supportrarnas oro. Det är ett jätteintresse och folk vill att det ska hända något. Vi känner precis samma frustration.

Är det läge att vara orolig?

– Det är som med mycket annat, det man inte styr över är det svårt att ha ett svar på. Men det jag kan säga är att vi jobbar på. Samtidigt har vi en ekonomi att förhålla oss till och den gör vi inte avkall på. Vi kommer aldrig att äventyra något där. Sen kan man misslyckas med ekonomin ändå, men inte för att vi gamblar med förarlöner.

Har ni räknat bort någon mer förare än Fredrik Lindgren och Peter Ljung från årets trupp?

– Nej, utöver de som valt att lämna finns alla andra fortfarande med på spelplanen. Sen är vi ärliga mot förarna och vissa kan ha större förhoppningar medan andra kan sitta mer löst.

Annons:

Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt