Annons:

  • Trasig hiss i fem veckor – Marianne, 80, känner sig instängd på tredje våningen

    I fem veckor har hissen stått stilla på Koppargatan i centrala Hultsfred. För Marianne Einarsson, 80, ställer det till med problem då hon har rullator, syrgas och dessutom bor på tredje våningen. Foto: Ossian Mathiasson

  • Trasig hiss i fem veckor – Marianne, 80, känner sig instängd på tredje våningen

    Var Marianne Einarsson än går måste hon ha syrgas och när hon är på stan har hon en tub i korgen på rullatorn.

Trasig hiss i fem veckor – Marianne, 80, känner sig instängd på tredje våningen

Torsdagen den 22 februari slutade en av AB Gamla Torgets hissar att fungera på Koppargatan.
I en över en månad har den stått still och det medför problem för bland annat 80-åriga Marianne Einarsson som bor på tredje våningen, har rullator och behöver syrgas hela tiden.
– Jag känner mig instängd och kan inte göra det jag vill göra, säger hon till Dagens Hultsfred.

Annons:

Att hissen fungerar är en nödvändighet för att kunna ta sig från lägenheten på tredje våningen om man som Marianne Einarsson, 80, behöver rullator för att kunna gå och syrgastuber för att kunna andas. 

– Det är besvärligt, jag kommer i beroendeställning och känner mig inte riktigt fri. Hade jag inte haft mina barn så hade det inte gått och det blir en hel del bestyr. De kommer hit och hjälper mig med att bära rullatorn upp och ner, säger Marianne Einarsson och fortsätter:

– Jag går baklänges ner för trapporna och det är en bit när man bor på tredje våningen och samtidigt ska hålla i en syrgastub. Trots att jag inte har varit ute varje dag så känner jag smärta i axlar och skulderbladen, det blir ett spänningstillstånd i muskulaturen.

Trasig hiss i över en månad

När Dagens Hultsfred besöker Koppargatan under skärtorsdagen står hissen still och det har den gjort under lång tid.
Marianne Einarsson har sin äldste son Tommy Ejnarsson på besök och han ger följande bild:

– Hissen slutade fungera den 22 februari, det var en torsdag. Jag tog kontakt med hyresvärdarna som sa att servicefirman dömde ut hissen. Då tog de kontakt med en annan kille som har jobbat på den firman och han kom hit och visste hur man kunde fixa det. Den gick i två dagar och sen har den varit sönder och vi har inte hört något. Det är dåligt att man inte informerar inte sina hyresgäster, säger Tommy Ejnarsson.

Hissproblemet har nu pågått i fem veckor och det gör att Marianne Einarsson, som är beroende av att hissen ska funka för att kunna handla mat och leva ett normalt liv, behöver hjälp med att ta sig upp och ner för trapporna.

– Jag går i vanliga fall ut och sköter mig själv. Jag lever ett ganska normalt liv även om jag har både syrgas och rullator. Men allt detta gör mig så nedstämd, det är inte alls roligt att sitta så här ”inlåst” och inte kunna komma ut när man vill och prata människor. Förra veckan klättrade jag på väggarna, säger hon.

"Tar minst tio minuter"

Som värst är det när hon ska gå upp för trapporna och det brukar oftast ta väldigt lång tid.

– Då har jag kanske varit ute i en-två timmar för att uträtta ärenden och när vi hade varit ute och handlat i måndags så var jag helt slut när jag kom upp, säger Marianne Einarsson.

Tommy berättar att Marianne går på kontinuerliga kontroller och eftersom inte hissen fungerar har hälsocentralen fått komma hem till henne för att ta prover.

– Det tar minst tio minuter för henne att gå upp. Det beror på hur andningen fungerar men hon får dra sig upp i pinnarna i räcket och det blir hela tiden en olycksfallsrisk. Hon kan bli snurrig, tappa balansen och falla ihop.

Vad har hyresvärdarna sagt om hissen när du har vänt dig till dem, Marianne?

– Hyresvärden säger att han inte rå för att det går sönder men som hyresvärd tycker jag att de är skyldiga att ta hand om sina hyresgäster och försöka hitta en lösning när det har gått så lång tid. Jag tycker inte att de sköter om sina hyresgäster, det har jag sagt.

"La på luren i örat på mig"

Ett annat problem som Marianne Einarsson har haft i sin lägenhet under de tre åren är balkongdörren som hon inte har kunnat stänga normalt.

– Jag klagade på den första gången i augusti och det är låset som inte funkar. De kom och skruvade bort låset och kunde inte göra något åt det så det ligger på fönsterbänken och jag har en hasp för att hålla igen dörren. De har inte blivit så glada på mig när jag ringt och pratat om det.

För ett tag sedan ringde hon en av hyresvärdarna och frågade hur det gick med hissen.

– Jag ville veta om det skulle ta lika lång tid med hissen som med balkongdörren. Då blev inte hyresvärden glad, la på luren i örat på mig och sa att det inte fanns tid till att tjafsa.

Funderar på att flytta

I april har hon bott i lägenheten i centrala Hultsfred i tre år och åtgärdas inte problemen kommer hon flytta därifrån.

– Jag känner att min frihet är fråntagen. Jag blir kanske tvungen att flytta härifrån för det här hade jag inte förväntat mig. Det har tagit för lång tid. Hyresvärdarna ska hålla boendet i ordning. 

Hur fastighetsägaren Per Ovedal ser på problemet kan du läsa om här. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt