Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Kalmar län har lyckats locka hit många turister visar OECD-rapport

Kalmar län har lyckats med att attrahera turister – OECD:s analys av länet

OECD har gjort en analys av de tre Smålandslänen och Blekinge. Det är en studie av regionens konkurrenskraft och tillväxtpotential. I rapporten konstateras att man har genomfört många insatser på relativt kort tid och uppnått goda resultat. Men det finns fortfarande hinder och förbättringspotentialer.

Rapporten gjordes år 2012 och fem år senare har en uppföljning gjorts av OECD.

Enligt Helena Nilsson regiondirektör, har regionen haft stor nytta av den rapporten, främst för att få en utomstående organisation som tittar på vilka utmaningar och det regionen har som tillgångar.

- Det ger oss en vägledning i vad vi gör bra men också vilka frågor vi bör lägga extra kraft på.

I rapporten konstateras att samarbetet mellan grannlänen när det gäller infrastrukturen har blivit märkbart bättre, vilket lett till att Sydsverige har en bättre förhandlingsposition gentemot staten.

Att infrastrukturen har blivit bättre kan inte vi i norra länsdelen hålla med om. Varför skriver man så?

- OECD har sett på det samarbete som finns mellan de sydliga delarna av regionen. Det samarbetet saknas i norra länet mot Östergötland. Vi måste växla upp det arbetet, säger Helena Nilsson. 

Man pekar också på att kommunerna generellt har klarat utmaningarna förvånansvärt bra då det gäller integration av nyanlända, men att det inte får gå ut över de långsiktiga satsningarna på till exempel ungdomspolitik.

Kalmar län visar styrka

Rapporten visar att Kalmar län har varit mycket framgångsrikt i att använda sin attraktionskraft för att locka hit turister, men mer kan göras för att locka hit inflyttare och behålla de som redan bor här.

Hur har ni lyckats att utveckla Kalmar län som ett attraktivt besöksmål?

- Vi har arbetat hårt och lyckats föra ihop våra varumärken. Sprida ut information om vår turistnäring till övriga delar av landet och andra länder.

Helena Nilsson säger att rapporten är en viktig grund att stå på för utvecklingsarbetet i de fyra länen.

- Det hjälper oss med dialogen på nationellnivå.

Rapporten pekar också på vikten av att satsa på utbildning inom regionen, inte minst för att kunna behålla arbetskraften.

- Där har inte minst Campus Västervik varit väldigt drivande, säger Helena Nilsson.

 

 

 

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagenshultsfred.se

0733100831

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: