Annons:

Rookiefestivalen ett förstärkt varumärke

Rookiefestivalens satsning på en branschdag föll väl ut. Nu vill de bygga vidare på den grund som de har lagt.
– I år har vi verkligen lyckats förstärka Rookiefestivalens varumärke som kommer leva vidare. Det är första gången på flera år, säger Teodor Kulling, projektledare för Rookiefestivalen.

Annons:

Varje år arrangeras Rookiefestivalen under den sista helgen i oktober på Rock City i Hultsfred. 

För det praktiska utförandet står studenter vid Musik & Event Management i Hultstfred och på så vis får de som utbildar sig till en framtid inom musikbranschen att under en termin jobba i skarpt läge. 

Festivalen ska optimeras

Tanken med Rookie är att ge de mindre etablerade artisterna och de oerfarna arrangörerna att kasta sig in i musikbranschen. Sveriges ända musikbranschträff och festival, för Rookies av Rookies. 

– Jag måste säga att jag är sjukt stolt över allas insats. Rent organisatoriskt var det riktigt bra, alla gjorde vad man skulle. Det blev en rolig festival, säger projektledaren Teodor Kulling. 

Men det han är mest stolt över är det stora stöd som de har fått. 

– För första gången på väldigt länge har vi lyckats sätta ett varumärke. Med stor hjälp av alla våra investerare, sponsorer och vårt jobb så kan vi verkligen leva vidare på något nytt. Våra investerare är nöjda med vad vi har lyckats göra så Rookiefestivalen kommer naturligtvis optimeras men grundkonceptet kommer stanna kvar, säger Teodor Kulling. 

”Byggt en ovärderlig plattform”

Årets upplaga av Rookiefestivalen var uppdelad i två dagar – och satsningen med backstagedagen blev väldigt lyckad. 

– Det var det som lyckades allra bäst, vi fick den dagen som vi ville ha den. Vi hade givande föreläsningar och många besökare. Det kom flera aktiva musikaktörer och inte bara musikstudenter.

Nu tycker han verkligen att de lyckades få igenom allt. 

– Vi har byggt en plattform som är ovärderlig. Vårt fokus ligger på ungdomarna och med en sån dag vill vi ge dem rätt värderingar och verktyg för att gå vidare i musikbranschen som är i en stor förändring. Vi vill lära dem allt som de behöver veta om entreprenörskap, hur man startar eget och lyckas i musiksveriges framtida hårda klimat.

Hur ser du på framtiden för Rookiefestivalen?

– Jag tycker att framtiden ser extremt ljus ut. Det här är första året som vi har kört med det här konceptet och nästa år har vi faktiskt möjligheten att kunna bygga det på riktigt och rätta till saker som behövs. Jag ser inte varför det här inte kan bli lite mer som ”Where’s The Musik” som arrangeras i Norrköping. De har liknande koncept i större skala.

”Kan bli en bra tillgång”

Även lördagens frontstage flöt på väldigt bra, enligt Kulling. 

– Alla grupper visste vad de skulle göra. Jag som projektledare hade nästan ingenting att göra under festivalen och det tyder på hur bra organisationen har skött sig.

Har du någon siffra på hur många besökare ni hade på lördagen? 

– Nej, tyvärr. De som kom på lördagen var verkligen de vi sökte, sen var det lite synd att inte exakt hela Hultsfred dök upp. Det är något vi kan jobba med till nästa år. 

Vad är nästa steg?

– Vi har precis påbörjat arbetet med att lägga upp en strategi för hur det här ska leva vidare och optimeras ytterligare. Även om vi inte kommer vara med nästa år så kommer vi se till att lägga en bra grund för den nya klassen som ska ta över. Om det fortsätter så här tror jag med handen på hjärtat att Rookiefestivalen kan bli en bra tillgång för hela Hultsfred.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt