Annons:

KRÖNIKA: Obegripligt att ingen lyckades stoppa galenskapen

Sedan flera år kallar sig Socialdemokraterna för ”framtidspartiet”. Det fungerar säkert även i fortsättningen – men definitivt inte i Kalmar län. Jag vet inte vad som är bäst lämpligt framöver: 80-talspartiet eller möjligen ”det alltid otidsenliga partiet”.
Att ett politiskt parti år 2020 väljer att driva en tidning övergår mitt förstånd.

Annons:

Förmodligen var planen att presentera nyheten om den nya S-tidningen i Kalmar län genom ett fax – men vår tidning kunde i går berätta att 80-talet är tillbaka i Kalmar län. Här och ingen annanstans i Sverige tycker makten att det är en bra idé att makten själv granskar makten. 

Den tiden fick ett definitivt slut när Centern sålde sina många tidningar till Stampen 2005. Trodde alla, tyckte alla – men Socialdemokraterna i Kalmar län vill annorlunda. 2020 startar de en tidning i egen regi. 

*

Jag vet inte vilka ände man ska börja i, men det finns så mycket här så det spelar ingen roll. Tajmingen kanske är mest slående. Tidningarna i Sverige är i kris och har så varit i många år. Trots fler läsare krymper intäkterna. Det är svårare att ta betalt från läsare, nättidningar rymmer inte lika mycket annonsutrymme som 40 sidor papper och annonspengar (bland annat Region Kalmars) försvinner till globala aktörer som skattar på Irland.

Till detta inträffade i år någonting som kallas för coronakrisen, det är ett virus från Kina som utvecklats till en global pandemi. Bara fram till och med maj i år minskade annonsinvesteringarna i svenska medier med 1,6 miljarder.

I denna situation vill ett demokratiskt parti alltså öka konkurrensen inom en bransch som de flesta anser är viktig för demokratin. 

 *

Hur kommer S hantera sin egen tidning? Kommer man vara lika selektiv med var man släpper de största nyheterna som tidigare? För nästan exakt ett år sedan höjde den S-ledda majoriteten skatten i länet. Sedan dess betalar varje invånare i länet 49 öre mer i skatt för varje intjänad hundralapp.

Bjöd S in till presskonferens och lämnade beskedet brett? Skickade man ett pressmeddelande till alla medier i länet? Nej, S vek ned sig fullständigt för Barometerns krav på exklusivitet och glömde med berått mod bort 50 000 invånare i den norra länsdelen.

Utvecklas den policyn framöver nu när man driver en egen tidning? ”Råkar” det sedan länge maktbärande partiet i länet släppa viktiga nyheter till sina egna reportrar på den egna tidningen?

 *

Hur ska S-tidningen konkurrera annonsmässigt? Ska man dumpa priser för de tidningar som i dag hankar sig fram? Blir det möjligen så att de kommuner och den region som leds av S-styren kommer vika en del av sina budgetar till den egna tidningen? Kan partiet använda skattebetalarnas partistöd till att täcka eventuella förluster i rörelsen? 

Det är frågor som inte ska behöva ställas, inte i år och inte något annat år på den här sidan av 2000. Att ett parti driver en tidning sänker trovärdigheten för politiken, för media och är pinsamt för hela länet.

Att S överhuvudtaget riskerar den typen av frågeställningar – ja, jag kan inte säga annat än att jag är mycket imponerad av självförtroendet. Det är obegripligt att ingen lyckades stoppa den här galenskapen. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt