Annons:

Entusiast hävdar: ”Direkt felaktiga argument om tågstopp”

Olaf Lindström hävdar att direkt felaktiga argument används kring tågstoppet. Foto: Privat

Entusiast hävdar: ”Direkt felaktiga argument om tågstopp”

Olaf Lindström, järnvägsentusiast från Virserum, ger sig in i debatten om ett tågstopp i Mörlunda. Han menar att det varken skulle kosta extra i form av personal eller påverka tiderna nämnvärt.
– Jag har ingen personlig vinning i ett uppehåll i Mörlunda, men jag tror att debatten vinner på att ske med sakliga argument, säger han.

Annons:

Han säger sig vilja flika in lite till debatten med bakgrundsfakta och beräkningar på hur ett tågstopp i Mörlunda skulle påverka trafiken. 

– Det har ju pratats om uppehåll i Mörlunda, och nu senast om att det inte går av diverse skäl. Det kan vara bra med vettigt underlag i diskussionen och att inte utgå från föreställningar som inte stämmer, säger han.

Direkt felaktigt

Olaf Lindström menar att argumentet om att Mörlunda inte kan få särbehandling är direkt felaktigt, då Mörlunda till skillnad från flera andra platser som föreslagits få uppehåll i framtiden, redan idag har exempelvis plattform och är fullt bevakningsbar för tågmöten.

– Nu är bevakning inget som behövs för att stanna i Mörlunda, men det går att mötas med två tåg där. Det vill säga att det är färdigt och bara att stanna tågen, vilket inte gäller i exempelvis Rockneby och Brokind, som inte har haft uppehåll för persontåg på årtionden.

Tiderna påverkas inte nämnvärt

Efter att Olaf Lindström kollat den grafiska tidtabellen vill han hävda att tiderna inte skulle påverkas nämnvärt. I ett mail till ansvariga regionpolitiker har han bifogat dels grafiska bilder, dels en mer klassisk ”tidtabell” som visar ett utsnitt på hur tiderna skulle förändras.

Bland fördelarna nämner han att Mörlunda skulle få uppehåll och därmed fler resenärer, det kostar inget extra i form av personal och det krävs ingen nybyggnation, utan plattform med vettig standard finns redan.

– Visst, tillägger han, nackdelen är att det blir lite mer störningskänsligt i framför allt Blomstermåla. Det verkar dock, baserat på att tågen körs olika fort på delsträckor norrut jämfört med söderut, gå att tighta till tiderna något, säger Lindström och fortsätter:

– Jag har inte räknat exakt snitt vad som är görbart med hänsyn till banstandarden, men om det går att köra snabbare söderut än vad man gör norrut mellan Berga och Blomstermåla, så är det inget tekniskt hinder. Det är något som går att räkna mer exakt på, jag har bara lagt en halvtimme på att kolla tiderna och göra en enkel bedömning om det är teoretiskt möjligt.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt