På torsdagsförmiddagen avslöjade HUI Research AB, som ägs av Branschorganisationen Svensk Handel, vad som blir årets julklapp. Förra året var det en evenemangsbiljett – i år ett hemstickat plagg.
– Det hemstickade plagget är ett sätt att visa omtanke för sina nära och kära, både genom att fysiskt värma upp mottagaren, men även med all omtanke som ligger bakom kreationen, säger Emma Hernell, vd på HUI i ett pressmeddelande.
Orolig omvärld
Det är ett beslut som fattats mot bakgrund av att vi lever i en orolig omvärld. Kriget i Ukraina har orsakat stigande inflation och ökade energipriser.
Samtidigt som vi ser ett nyväckt intresse för hantverk, enligt Emma Hernell.
– HUI har därför utsett det hemstickade plagget till Årets Julklapp 2022. I en tid av bildlig och bokstavlig kyla, som följd av oroligheter i världen representerar Årets Julklapp 2022 en varm kram i produktform att ge till sina nära och kära", skriver HUI på sin hemsida.
Det här är 35:e året som Årets julklapp utses. Det görs alltid utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas: Årets julklapp ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse eller svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.