Annons:

  • Planerar stänga central väg – beredda på oro och upprördhet

    Informationsmötet om utvecklingen av norra Hultsfreds tätort och en planerad stängning av Silverslättsvägen lockade runt hundra personer. Foto: Lotta Madestam

  • Planerar stänga central väg – beredda på oro och upprördhet

    Kenneth Allard samt Lars-Göran och Cecilia Samuelsson var några av de runt hundra personer som kom till mötet och uppskattade möjligheten.

  • Planerar stänga central väg – beredda på oro och upprördhet

    Ikea Industrys vd Klas Franzén i samspråk med Conny Edman som bor på Slätten.

  • Planerar stänga central väg – beredda på oro och upprördhet

    "Den tunga trafiken skulle vara skönt att bli av med, men rätt många på Silverslätten börjar bli äldre, så bussarna behövs i det området", sa Annicka Karlsson.

Planerar stänga central väg – beredda på oro och upprördhet

I samband med att Ikea Industry vill utveckla sin verksamhet planeras flera åtgärder, som att stänga Silverslättsvägen för fordonstrafik.
– Vi är nog ganska medvetna om att det kommer skapa lite oro och upprördhet, säger Marcus Åberg, avdelningschef plan och bygg.

Annons:

Kommunen håller på att arbeta fram en ny detaljplan som berör bland annat Ikea Industry befintliga fastighet norr om Silverslättsvägen. Att marken får användas för industriändamål möjliggör för företaget att satsa vidare i Hultsfred.

På ett informationsmöte på måndagskvällen presenterades vad den nya detaljplanen kan komma att innebära. Bland annat föreslår den att Silverslättsvägen stängs för allmän fordonstrafik.

– I skissen slutar Silverslättsvägen vid järnvägen, men då blir det en ny gång- och cykelväg med en ny separerad och säkrare passage över järnvägen och runt Ikea Industrys fastighet, berättar Jens Karlsson, projektchef på Östra Smålands kommunalteknikförbund.

Bara ett förslag

Den skulle möjliggöra för de som bor i området att ta sig till den nya busshållplatsen vid rondellen på riksväg 23/34 eller till arbetsplatserna i området.

Marcus Åberg var dock snabb med att poängtera att det bara är ett förslag än så länge.

– Med de incidenter som varit på vägen, när man tar sig mellan de olika fastigheterna, har vi gjort bedömningen att vi vill utreda om vi ska stänga av vägen eller inte. Det görs i den kommande detaljplaneprocessen. Under både samråd och granskningen kan närboende tycka till.

”Bästa lösningen”

Han sa sig vara ganska medveten om att det kommer skapa lite oro och upprördhet i och med att man stänger av en väg på det sättet.

– Men tittar man utifrån det breda perspektivet så är det den bästa lösningen. Kanske inte för några fåtal boende, som använder den som pendlarväg, ett fåtal får kanske en längre väg till sin målpunkt, men tittar vi på hela Hultsfred anser vi det vara bästa lösningen. 

Ändrad rutt för bussarna

Det skulle kunna innebära att andra gator får mer trafik och det skulle också betyda att busstrafiken för linje 35, Hultsfred-Västervik, och 71, Hultsfred-Lönneberga, kommer gå via Norra Oskarsgatan istället. Det är bästa alternativet för att så många resenärer som möjligt ska kunna nyttja busstrafiken, bedömer Kalmar länstrafik och Hultsfreds kommun.

– Man har haft ungefär fem resande över Silverslätten på linje 35 i snitt per dag. Potentialen för att få fler resande är större med närheten till ett bostadsområde som Ekeberg, med fler lägenhetshus, istället för ett villaområde. Det var också ett argument att lägga trafiken just till Norra Oskarsgatan och det blir också fler turer till Lärcenter, säger Jens Karlsson.

Närmaste busshållplatser för resenärer från Silverslätten blir då vid Sibylla på Norra Oskarsgatan och vid riksväg 34 nära Silverslättsvägen, där det samtidigt är tänkt en ny pendlarparkering.

– Turen Hultsfred-Vimmerby-Västervik är den mest frekventerade, därav är den hållplatsen viktig för att få ner restiden. Då kan de från Silverdalen-Lönneberga ansluta där istället. Långsiktigt är också vår förhoppning att få till cykelvägen till Silverdalen, så blir det en viktig knytpunkt också för den, säger Jens Karlsson.

 Gjorda trafikmätningar

Att bussarna får ny sträckning och hållplatser väckte en del tankar. Bland annat hos Annicka Karlsson, som bor på Slätten, närmast vägen.

– Jag är här ikväll för att jag är nyfiken, man har ju hört en del rykten. Den tunga trafiken skulle vara skönt att bli av med, men rätt många på Silverslätten börjar bli äldre, så bussarna behövs i det området, sa hon.

Samtalet kring bordet leddes också in på bron vid Knektagården, att den behöver bytas ut i så fall om trafiken norr över ökar den vägen.

– Den gamla klarar inte mer tung trafik, sa Lars-Göran Samuelsson som såg nackdelar för trafiken om Silverslättsvägen stängs, men underströk att han ser positivt på Ikeas vilja att satsa vidare och att man tänkt på gång- och cykelvägen.

Trafikmätningar från 2022 visar att 1 988 fordon trafikerar Silverslättsvägen per dygn i snitt på ett år, öster om järnvägen och väster om var motsvarande siffra 1 592.

– Den mätningen gjordes innan Ikea gjorde sin nya parkering på andra sidan industrifastigheten, så det har säkert påverkat, säger Jens Karlsson.

 

Här kan du också läsa om mötet och syftet med att bjuda in allmänheten.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt