Annons:

Regionen har bytt nummer – nu svarar inte patienterna

Nu ringer regionen från nytt nummer. Men en del patienter svarar inte. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Regionen har bytt nummer – nu svarar inte patienterna

Helgen den 9-10 mars bytte regionen telefonnummer. Nu flaggar enskilda verksamheter för att patienter inte svarar.
– Jag hoppas och tror att det snart blir bättre, säger kommunikationsdirektören Lina Isaksson.

Annons:

Förrförra helgen bytte Region Kalmar län telefonnummer. I stället för att som tidigare inledas med något av de riktnummer som använts i länets kommuner, börjar nu samtliga nummer i regionen på 010-35. 

– Vi har bytt till 010 för att få en mer stabil telefoni mot våra invånare. Dessutom kan vi nu samverka med de kommuner i länet som också bytt till 010-nummer, till exempel i händelse av en kris, säger kommunikationsdirektör Lina Isaksson.

Samtliga regionens hälsocentraler och folktandvårdskliniker har bytt nummer och likaså de tre sjukhuset. Nummerbytet omfattar också folkhögskolorna och Kalmar länstrafik.

– Ringer du ett gammalt nummer får du veta vad det nya telefonnumret är, det läses upp automatiskt. Och om det ringer på din telefon från 010-358 är någon i regionen som försöker nå dig, säger Lina Isaksson.

Patienter svarar inte

Men det har inte varit ett helt smärtfritt nummerbyte. Under den första veckan har regionen upplevt problem att patienter inte längre svarar.

– Det är enskilda verksamheter som har flaggat för att de får ringa patienter fler gånger innan de får svar. Några patienter har sagt att de generellt inte svarar när de inte känner igen det telefonnummer som ringer. Jag hoppas och tror att det snart blir bättre, bland annat kommer alla hushåll i länet att få information om nummerbytet via ett vykort i brevlådan under helgen som kommer, säger Lina Isaksson.

Har du någon uppmaning till länsborna?

– Min uppmaning är att alltid svara om det ringer från ett nummer som börjar på 010-358 för då är det alltid någon från regionen, ofta vår hälso- och sjukvård, som ringer. När du ringer till din hälsocentral eller mottagning på något sjukhus läses det nya numret upp automatiskt, det är bra att vara beredd på det. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt