Christina Herrera Espegren flyttade nyligen till Målilla men har kvar sitt hus i Rättvik, som hon haft uthyrt till en barnfamilj.
– Inför uthyrningen var jag lite orolig, så jag ringde Folksam som sa sig ha en speciell tilläggsförsäkring, ”Villa under uthyrning”. Med den garanterade man att jag kunde vara helt lugn, den skulle täcka precis allt. Jag frågade ”jag är alltså helt garderad ifall, ifall att något skulle hända”. Svaret blev ”O,ja”.
”Blev en chock”
Enligt Christina Herrera Espegren förstörde familjen huset så till den milda grad att hon bedömer det som obeboeligt.
– Familjen skötte sig jättebra med hyran och allt sådant, men påbörjade flytten till ett nytt boende tidigare än bestämt. Eftersom familjen hade ett pågående hyreskontrakt fick jag inte gå in i huset enligt lag.
När hon äntligen fick gå in blev det en chock, familjen lämnade efter sig en omfattande skadegörelse.
– De har målat på väggar, skurit sönder plastmattor och i både ytterdörren och två balkongdörrar är glaset sönderslaget.
– Och hela huset var sönderfruset. Det hade stått ouppvärmt i december och januari, med en vattenläcka som följd.
Utsatt för brott
Samtalet till Folksams avdelning för byggskador gjorde Christina Herrera Espegren lugn. Försäkringen skulle täcka allt, plus att hon var befriad från självrisk och värdeminskning eftersom hon blivit utsatt för ett brott, säger hon sig ha fått till svar.
– Jag blev jätte, jätteglad och Folksam skickade också ut folk som åtgärdade vattenskadorna.
– Men, tillägger hon. De gjorde det bara halvfärdigt, de kopplade inte ihop systemet så det gick inte att sätta på värmen och de har lämnat de sönderfrusna elementen, så jag har inte kunnat ha värmen på i vinter heller.
Nu tvisten börjar
Det är här den stora tvisten sätter i gång, i januari förra året. Folksam menar att de inte har en försäkring vid uthyrning.
När Christina Herrera Espegren ber om bolagets kompletta försäkringsvillkor för ”Villa under uthyrning” får hon ett brev från Annika Skoog, chef för Folksams kundtjänst i Norrland. Utdrag ur brevet: ”Det finns alltså inget speciellt utformat eller utökat skydd för villa under uthyrning då vi enbart tillhandahåller en enda typ av försäkring för villa.”
– Med det bekräftar hon att det är frågan om ett rent invaggande av såväl en falsk försäkringstrygghet och falsk försäkring, säger Christina Herrera Espegren.
Spelade in
Det är starten på en lång konversation, mail- och telefonledes. Bland annat skriver en handläggare på byggavdelningen att ”Vi ersätter stöld och skadegörelse om gärningspersonen olovligen tagit sig in i bostad.” (Villkorspunkt 11A)
– Hur i hela friden kan de hänvisa till ett sådant försäkringsvillkor när det gäller uthyrning. Klart att jag måste lämna ut nyckeln, säger Christina med allvar i rösten.
Spelade in samtalen
Hon ringde till Folksam vid två tillfällen i april, för att fråga om de har någon försäkring som täcker skador vid uthyrning. De hänvisade på nytt till ”Villa under uthyrning”.
De samtalen till två olika försäljare spelades in. Dagens Hultsfred har tagit del av samtalen där Christina Herrera Espegren garanteras fullständig trygghet.
Lyssnat av bandinspelningen
På bandinspelningarna säger båda säljarna att hon absolut inte behöver oroa sig om något händer. Utan hon ska kunna känna sig helt trygg med Folksams försäkring ”Villa under uthyrning”.
– Ändå får jag inte hjälp nu när jag står med ett skadat hus, orsakade av mina hyresgäster. De lurar alltså sina kunder klart och tydligt.
– Jag blir så ledsen och förtvivlad, ett hus står och faller sönder trots att jag har den, som de säger, absolut bästa försäkringen som går att teckna på marknaden och som jag betalat extra för.
Hur mår du idag efter allt som hänt?
– Det är hemskt, jag är totalt krossad eftersom jag inte har ekonomi att fixa det själv och inte får någon hjälp av försäkringsbolaget. Jag känner mig grundlurad.
”Berör jättemånga”
Vår tidning har också kontaktat Folksam på telefon med uppgiften att vi vill hyra ut ett hus och hört oss för om de har en försäkring som garanterar mig som fastighetsägare fullständig trygghet vid eventuell skadegörelse och vattenläckor orsakade av hyresgästen. Även vi fick svaret att Folksams tilläggsförsäkring "Villa för uthyrning" täcker alla eventuella skador.
Nyligen anmälde Christina Herrera Espegren Folksam till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.
– Det är mitt sista hopp, så att säga. Det här gäller ju inte bara mig, utan det berör jättemånga som tecknat den här försäkringen i tron att de kan känna sig trygga.
Den 2 juli inkom bolaget med svar, i vilket man meddelar att man återupptagit skaderegleringen i ärendet.
– Folksam anser att en tvist inte längre föreligger och hemställer om att ärendet avvisas, läser Elin Envall, jurist på ARN, ur bolagets svar.
Vad betyder det?
– Det betyder att de anser att det inte finns någon tvist, utan de ska börja om med skaderegleringen utan att säga att det kommer bli rätt eller fel för anmälaren, så därför tycker de inte att det finns någon tvist att ta ställning till.
För ARN är ärendet fortfarande under handläggning.
– Vi har inte hunnit titta på det här svaret, så än så länge är det under handläggning eftersom vi inte hunnit ta ställning till det de skriver, säger Elin Envall.
Det svaret gläder Christina Herrera Espegren, som känner att ett hopp har väckts.
– Nu vet Folksam att de har ögonen på sig, säger hon.
Vi har sökt avdelningschef Annica Skoog som hänvisar till svaret från Folksams Kundombudsman.
Här kan du också läsa Folksams svar på kritiken.