Innan sommaren fick hemtjänsten och nattpatrullen fyra nya elbilar. Men – det finns bara en laddstolpe vid deras parkering på Knektagårdsområdet. Det orsakar ständiga problem när bilarna inte hinner laddas, så nu har man tröttnat och valt att sätta ner foten.
– Jobbet i sig är inte ett problem för oss, utan det är alla sådana här saker runt omkring. Vi tvingas lägga en massa energi på fel saker. Vi ska prata brukare, inte bilar, säger gruppen som samlats för att dela med sig av sina tankar kring den problematik elbilarna orsakar.
Har bara kommit upp en stolpe
Inför att elbilarna skulle levereras säger sig personalen ha blivit lovad av verksamhetschef Joachim Åberg att laddstolparna skulle vara på plats i god tid innan bilarna. Fortfarande finns det bara en.
– Det är inte ens en dubbelladdare eller snabbladdare, säger personalen som tvingas ha stenkoll på vilka bilar som är laddade och hur mycket, för att inte bli stående någonstans i kommunen.
– Vi på natten jobbar över hela kommunen. Ibland blir vi tvungna att mellanlanda i Målilla innan vi åker vidare till Mörlunda, där det helt saknas stolpe, säger Annelie Andersson och tar ett annat exempel.
– Vi har fått byta bil i Virserum till en bättre laddad för att kunna åka runt på hembesök, och så får vi kanske larm i Järnforsen. Då måste vi åka tillbaka till Virserum igen, för att byta till rätt bil. Det har gett oss övertid, vilket blir på bekostnad av skattebetalarnas pengar.
Tvingas cykla eller gå mellan vårdtagarna
Det här har också skapat onödigt tjafs mellan arbetsgrupperna, som fått till sig att bilarna ska vara laddade till nästa gäng.
– Min tanke blir ”Ursäkta, varför ska jag ladda åt dem, så jag måste cykla”. Jag får be om ursäkt för det, men det är så jag känner, säger en anställd och ger ett exempel.
När nattpatrullen kom in med bilen efter en hel natts jobb var det 14 procent laddning kvar. Det hann stiga till 30 innan den skulle användas igen. Under tiden stod övriga bilar på parkeringen, utan att kunna laddas.
– Jag körde den till centrum där bilen laddades i fyra timmar. Under tiden fick jag cykla runt, ibland måste man gå. Alla tider är planerade utifrån att vi åker bil, så schemat spricker och de vi åker till blir lidande.
Vad skapar det för känslor hos er som personal?
– Det är ingen bra känsla alls. Man springer emellan och kommer in till vårdtagaren stressad. Det är ingen bra kvalité vi levererar till vårdtagarna, som ser att vi är stressade.
”Testa att dela datorer i kommunhuset”
Kollegorna menar också att allt det här gör att man tappar teamkänslan.
– Det är inte meningen att de från hemtjänsten ska ha en bil som står mestadels, för att den ska vara laddad åt oss på natten, eller tvärt om, säger Ajsan Zeedig.
Ska de vara ärliga tycker de inte att kommunen ska ha bara elbilar i verksamheten, om man inte ser till att ha tillräckligt med laddstolpar.
– Inget företag eller annan arbetsgivare skulle göra så här med sina firmabilar och mot sina anställda. De kanske skulle testa att dela datorer i kommunhuset, ”nu kan du få ha den här i några timmar, men jag ska ha den sedan, så du måste ladda den emellan…”, säger Ajsan Zeedig.
”Vi bryter ihjäl oss”
Besvikelsen växer sig också större eftersom man tagit upp problemet med chefen, utan att något hänt och de saknar fortfarande återkoppling från Joachim Åberg, som de menar inte följt upp hur det går eller vad personalen tycker om elbilarna någon gång sedan de levererades.
– Det här är inte bara ett problem för oss, utan för hemtjänsten på alla orter. Virserum har flest bilar och en stolpe, säger Maarit Ala-poikela.
– Visst, vi löser det, men det är på bekostnad av vår arbetsmiljö, och hur vi mår. Bilarna rullar, men vi bryter ihjäl oss, springer med nycklar fram och tillbaka för att se vilken bil som har mest laddning och åker runt med en oro i magen, om laddningen ska räcka. Vi var i Silverdalen nyligen och larmades till en bostad långt utanför Vena. Hade vi fått ett larm till hade vi inte tagit oss hem.
Uppmanas spara på laddningen
Kollegorna plockar fram ett mail som också skapat irritation. När bilarna kom fick de en lång checklista på hur de ska spara på laddningen. ”Det finns massa roliga inställningar, men ju mer ni har desto mer batteri drar bilen”, ”Så inte full fläkt/ac osv”, ”Håll hastigheten, gärna någon km under”.
– Det är inte så att vi kritiserar elbilarna i sig, vi har nog aldrig haft så bra bilar. Men att ha en laddstolpe till fyra bilar, det funkar inte, säger de bestämt.
Vad skulle ni önska blir resultatet av det här, att ni lyfter problemen?
– Att vi får fyra stolpar med dubbla laddare, gärna snabbladdare.
Här kan du läsa chefens svar på kritiken – "Inte en optimal lösning"