Annons:

Trafikverket säger sig ha en plan efter dödsolyckorna: "Kommer ta lång tid"

På onsdagen dog en man i 30-årsåldern efter en kollision mellan en personbil och ett tåg i närheten av Falerum i Västerviks kommun. KLT har riktat skarp kritik mot Trafikverket – som nu försvarar sig.
– Det är tyvärr en risk att passera de här obevakade övergångarna, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till SVT Nyheter Småland.

Annons:

På kort tid har två personer omkommit efter olyckor på Kustpilen, senast en ung man på onsdagen. Mellan 2010 och 2018 skedde mellan 13 och 22 olyckor per år vid obevakade järnvägsövergångar. 

KLT har nu riktat hård kritik mot Trafikverket efter olyckorna med dödlig utgång.

– Det är oerhört tragiskt med olyckorna, och det är tyvärr en risk att passera de här obevakade övergångarna.

De obevakade järnvägsövergångarna förekommer i betydligt större utsträckning på landsbygden – men det är därmed inte nödvändigtvis där arbetet anses vara viktigast. 

– Det handlar om prioritering och vi vet att antalet olyckor vid de här korsningarna är högre på de platser där det rör sig mer människor, berättar Bengt Olsson för SVT Nyheter Småland.

"Kommer ta tid"

Mellan Linköping och Kalmar på Stångådalsbanan finns det 43 obevakade järnvägsövergångar. I hela Sverige handlar det om 3 500 sådana. 

– När det gäller att försöka bygga bort det här så håller vi på med det sedan ett antal år tillbaka, men det kommer att ta tid. Vi har rustat upp och fått bort 305 stycken, men vi har inte hur mycket resurser som helst att göra allting på en gång över hela Sverige.

Det går inte att säga när arbetet med att få bort de obevakade järnvägsövergångarna kommer vara genomfört, säger Bengt Olsson.

– Stångådalsbanan konkurerar med andra bandelar där det också går betydligt mer trafik, så det är en prioritering som tyvärr måste göras hela tiden.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt