Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regionens köp av halva Kalmar flygplats för 80 miljoner?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Anna Källåker och Robert Andersson tycker att satsningen på ett resursteam är väldigt lyckat. Foto: Ossian Mathiasson

Kommunal satsning får ungdomar på rätt spår: ”Ett ställe där man blir sedd”

Hultsfreds kommuns nämndsövergripande satsning på ett resursteam fångar upp ungdomar som behöver alternativ till de traditionella ramarna som skolan står för. Efter bara några månader är omdömet positivt. 
– Det finns många elever som kanske behöver alternativ till den traditionella skolmiljön för att kunna lyckas fullt i ut, säger Albäcksskolans rektor Anna Källåker. 

Annons:

Satsningen på ett resursteam berör tre kommunala nämnder – barn- och utbildningsnämnden, socialnämnden och kommunstyrelsen – och har i uppgift att fånga upp elever som behöver stöttas upp både utifrån skola och fritid efter att ha hamnat i en form av utanförskap. 

– Vi känner då att vi behöver göra något för att fånga dem, erbjuda något annat och ge dem möjlighet att bli goda samhällsmedborgare. Det är ändå målet med resursteamet. Om det handlar om att återvända till skolan, komma ut i arbetslivet eller få en praktikplats spelar mindre roll. Frågan är vad den enskilda personen behöver för att hitta gnistan och motivationen, säger Anna Källåker, en av två rektorer på Albäcksskolan i Hultsfred. 

Robert Andersson, sektionschef på arbete och integration inom socialförvaltningen, fortsätter: 

– Det blir en form av extrem individanpassning efter elevens behov. 

Kört på sedan i augusti

Satsningen riktar sig mot elever på högstadiet och gymnasiet och resursteamet, som ligger i en annan lokal i Hultsfred, tar emot elever som får en annan typ av skolundervisning.

– Ungdomarna kommer dit och får kunskap på ett annat sätt om både skolämnen, livet och sig själv. Alla är inte där på heltid utan det ser olika ut. En del är där en stund i veckan för ett motiverande samtal eller hämta energi och andra är där hela dagar, säger Anna Källåker.

Projektet drog igång i augusti och de första ungdomarna kom in i verksamheten i september. 

– Vi har kört på i skarpt läge sedan dess och fyllt på efterhand. Just nu är det 13-14 ungdomar i resursteamet och det är väl drygt 20 personer som har förekommit i teamet, säger Robert Andersson. 

Är förhoppningen att ungdomarna ska återvända till skolan?

– Huvudtanken är att ungdomarna ska tillbaka in i den vanliga skolmiljön men vi måste vara lyhörda för varje individ och ta reda på vad den behöver, säger Källåker.

Avstängda elever hamnar i teamet

Både gymnasiet och Albäcksskolan har ett syfte med att minska antalet avstängda elever. 

– När vi har en avstängd elev så ska vi erbjuda någon form av skola och det har vi haft svårt att göra tidigare. Resursteamet är ett sätt att erbjuda ett alternativ till skolan under en avstängning. I stället för en avstängning är man i resursteamet och jobbar med det som är anledningen till avstängningen, vilket förhoppningsvis också får effekt när eleven kommer tillbaka till skolan så att vi kan undvika att hamna i samma läge flera gånger, säger Källåker. 

Vad är det som gör att ungdomar hamnar i resursteamet?

– Vi har en del hemmasittande elever som behöver hjälp med att bryta mönstret för att komma ut från hemmet och ta ett första steg tillbaka mot skolan. De behöver också ofta få möjligheten att landa in i ett mindre sammanhang, både Albäcksskolan och gymnasiet är stora skolor. Det är ett exempel på elever som kan landa in i resursteamet, precis som avstängda elever är ett annat exempel, säger Anna Källåker.

Robert Andersson fyller i: 

– Steget till skolan kan vara väldigt långt och då är resursteamet ett bra mellansteg. Vi har också ungdomar som inte har fått med sig så mycket kunskap från tidigare stadier, likaså elever med särskilda behov, säger han.

"Bygger en plan utifrån individen"

Det är ett tvåårigt projekt som har slagits fast av kommunstyrelsen och Källåker ser en stor fördel med projektet. 

– Den stora framgången med projektet är att det är tre nämnder som jobbar tillsammans och att vi tillsammans kan skapa en bra helhet för ungdomarna. Vi får med alla kompetenser och det gör att vi får en helhet för eleven som vi kanske inte lyckas med om vi bara jobbar med skolspåret, socialspåret eller fritidsspåret, säger Källåker och fortsätter: 

– Vi gör det tillsammans och kan utgå från vad individen behöver och bygga utifrån det. Här har vi en möjlighet att bygga en plan tillsammans med individen. Som ungdom behöver man lära känna sig själv för att man ska veta varför man ska tycka att skola är meningsfullt, säger hon. 

Hur har de första månaderna varit med resursteamet?

– Jag är väldigt imponerad över hur mycket ungdomarna har lyckats göra på så kort tid. Att skapa en bra verksamhet för ungdomar på bara några månader är imponerande, säger han. 

Vad säger eleverna om projektets utformning?

– De tycker att det är ett ställe där man blir sedd och lyssnad på och får bygga sin egen plan utifrån hela sitt liv och sin situation. Att nämnderna samverkar gör det möjligt. Det har gett många bra effekter och då ska man komma ihåg att projektet startade i augusti, säger hon. 

"Mycket bra samverkan"

Mikael Karlsson, studie- och yrkesvägledare på Hultsfreds gymnasium, är också nöjd med satsningen. 

– Jag tycker att det är en fantastisk satsning och en mycket bra samverkan av vår kommun. Jag tycker också att det visar att vi vill satsa på våra ungdomar i kommunen. Alla ungdomar passar inte in i den traditionella ramen, men de har andra styrkor som vi kan ta till vara på hjälpa dem på vägen mot sina drömmar, säger Mikael Karlsson. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

1 kommentar

Danne 2020-02-14 06:17:15

Känns inte det här som ytterligare ett av alla de ställen där kommunen ändrar på reglerna istället för att ändra på problemet?
Lite som hagadal, istället för att det ska vara inga kläder i bassängen, är det är det duscha gärna med kläderna på först verkar det som.

Problem med att vissa inte tog av kläderna i bastun, inga problem, ta bara ner skylten med inga badkläder i bastun.

Man kan inte anpassa samhället efter problemen, problemen ska anpassa sig efter samhället.

Hur mycket mer än "vanliga" skolungdomar kostar dessa 20 och får de andra "vanliga" barnen sämre skola för att dessa 20 går på deras budget?

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion