Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Regionstyrelsen säger ja till att gå in som hälftenägare i flygplatsen. Foto: Region Kalmar

JA TILL KÖP AV FLYGPLATSEN I REGIONSTYRELSEN

Regionstyrelsens majoritet sa på onsdagen ja till att gå in som hälftenägare i Kalmar Öland Airport AB. KD och V ville återremittera ärendet. Definitivt besked fattas på torsdagens regionfullmäktige.

Annons:

Frågan om Region Kalmar län ska förvärva 50 procent av bolaget Kalmar Öland Airport AB kryper närmare ett avgörande. På onsdagen sa regionstyrelsen oenigt ja till att satsa 80 miljoner på det extrainsatta regionstyrelsesammanträdet, skriver regionen i ett pressmeddelandet.

Kristdemokraterna och Vänsterpartiet ville att hela frågan skulle återremitteras för fördjupad analys, främst med anledning av ekonomi och klimat.

Återremissen röstades ned – och då valde V att rösta nej till förslaget.

Sverigedemokraterna röstade ja till förslaget, men ville ha två tillägg till beslutet. Dessa tillägg handlade om krav på analys av risker som "skulle kunna äventyra driften av flygplatsen".

Köpeskillingen på 80 miljoner grundas på en värdering som gjorts av bolagets anläggningstillgångar. Bolaget gick med förlust förra året. 

I samband med affären uppstår en reavinst på 73 miljoner kronor för Kalmar Kommunbolag AB, som i dag äger flygplatsbolaget, och dessa pengar lämnas vidare till Kalmar Öland Airport AB för att ge bolaget möjlighet att möta framtida utmaningar och investeringar. 

Styrelse bildas

Förslaget som kommer läggas fram under torsdagens regionfullmäktige innebär att Region Kalmar tillträder som hälftenägare den 1 april 2020. För att affären ska bli av krävs att ett likalydande beslut tas av kommunfullmäktige i Kalmar. Därefter ska nya ägardirektiv tas fram och behandlas av respektive fullmäktige.

Kalmar kommun tog över driften av flygplatsen 2007. Innan dess var staten ägare. 

Det nybildade bolaget kommer att ha en styrelse med åtta ledamöter, där tre kommer från Region Kalmar, tre från Kalmar kommun och två från näringslivet. 

Flygplatsen har cirka 120 charteravgångar årligen till bland annat Spanien, Grekland och Turkiet. I snitt flög cirka 700 personer per dag till eller från flygplatsen. En stor majoritet av resenärerna flög till Stockholm.

Flera protestaktioner är planerade mot beslutet. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

3 kommentarer

Ronald Ellermark 2020-02-05 21:09:00

Kanske dags att omyndigförklara kalmariterna och flytta beslutsfattandet till en annan del av länet som tar vuxna genomtänkta och realistiskt ekonomiska beslut?

Hoppas inte nån ondsint jäkel ringer in bombhot en gång i veckan och tvingar flygplatsen gå i konkurs inom ett par månader. Det vore synd...

Nu har jag sagt vad man inte skall göra, utan bara fantiserat en idé, precis som media också ofta gör. Tacka köttberget att psykvården avvecklades.

"En stor majoritet flög till Stockholm", hur många bussresor får man dit för 80 miljoner? Om jag fick pengarna skulle jag lätt köra en buss Kamlar-STHLM 5 dagar i veckan resten av mitt liv.

Mats Svensson 2020-02-05 22:26:24

Varför skall jag som invånare i norra länsdelen vara med och betala en flygplats i Kalmar? jag flyger en del i mitt arbete men har aldrig flugit från Kalmar, skall jag flyga utrikes så är det betydligt närmare till både Linköping och Norrköping, ungefär 95% av mina flygresor gör jag från Linköping, stoppa detta vansinne med att bli delägare i en flygplats som inte gynnar hela länet

Roger Carlsson 2020-02-06 01:14:12

Det här låter precis som vanligt när politiker får pengar i ögonen. Det görs svindlande affärer men sen brukar det inte bli några kassakor direkt. Normalfallet är väl att man köper in sig i ett företag på ruinens brant och sen av bara farten kasar med så att bolagets skulderna är allt som är kvar när konkursen är ett faktum. Ska kommunen ändå göra sådana här affärer borde de kräva 51% av aktierna så att de får bestämmanderätt.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion