I beslutet kan man läsa att han ska ha brustit i sina åtaganden och inte heller verkar ha förstått vikten av ungdomsvården han får. Han själv förklarar svårigheterna att nå honom med att han har varit sjuk och att hans telefon har slutat fungera.
Han hävdar även att han blivit erbjuden ett restaurangjobb på en annan ort men att han blev lurad och därefter återvände till hemorten. Nu säger han sig förstått vikten av att fullgöra sin ungdomsvård och att hålla kontakt med socialtjänsten.
Rätten anser att ungdomsvård fortsatt är den bästa påföljden trots att hans misskötsel är så allvarlig att det fanns skäl att undanröja den. Tonåringen får dock en varning.