I går bekräftade Synsams Sverigechef Krister Duwe att optikerkedjan etablerar sig i Hultsfred. Man får tillgång till lokalen den 1 maj och invigningen blir den 12 juni.
”Synsam har under en period haft span på just Hultsfred eftersom vi alltid ska finnas där våra kunder finns. När nu denna fina lokal blev ledig så tvekade vi aldrig”, uppgav Krister Duwe till Dagens Hultsfred.
”Vem konkurrerar ut vem”
Det här betyder att det blir två optikerkedjor på gågatan, de blir närmsta grannar med dörrarna mitt emot varandra. På sociala medier är folk tveksamma till vad konkurrensen ska få för följder.
”Tror ju inte det kommer gå lysande med 2 st optiker här”, skriver någon. En annan: ” Vem konkurrerar ut vem”. En tredje skriver också "Bra med företag i Hultsfred, det fanns 2 optiker när jag växte upp där, konkurrens är aldrig fel."
Ser närheten som en fördel
Roland Olsson, vd för Synoptik, säger så här om den nya konkurrensen:
– Det är de som har beslutat att de ska öppna, det har jag inga synpunkter på.
Du räds inte konkurrensen?
– Konkurrens är i grunden positivt och om de nu ska öppna i Hultsfred är det bra att de ligger väldigt nära. Det blir smidigare för kunderna och det gör också att det blir ett naturligt ställe att gå till, säger Roland Olsson och utvecklar sitt svar:
– Om jag ska köpa glasögon, så åker jag dit där det finns ett urval. Så för kund är det ett plus om de olika optikerkedjorna ligger nära varandra. Så funkar det ju i många köpcentrum, att fastighetsägarna har ett så kallat klustertänk. De vill sätta skobutikerna nära varandra och optikerna nära varandra, exempelvis, så det har vi goda erfarenheter av.
Nu är ju inte kundunderlaget i Hultsfreds kommun så stort, hur ser du på det?
– Det är ju Synsam som sagt som valt att etablera sig där, så de har väl gjort någon form av analys av marknaden, tänker jag. Men det får stå för dem, jag kan inte göra något åt att de kommer dit, säger Roland Olsson.
Synoptik har haft butik i Hultsfred i vart fall i 17 år och enligt Roland Olsson har man fyra anställda.
Kedjan storsatsade 2019 genom att totalrenovera och bygga ut butiken.