Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Åbro brygger i Vimmerby räknar med ett stort omsättningstapp i spåren av coronapandemin.

ÅBRO RÄKNAR MED FÖRSÄLJNINGSRAS: ”ETT BRUTALT SLAG”

Över i princip en natt i våras försvann stora delar av Åbros försäljning mot restauranger, gränshandel och exportmarknader. På grund av coronapandemi räknar man nu med en omsättningsminskning på omkring 30 procent i år.

Annons:

Vädermässigt har väl sommaren varit som en svensk sommar brukar vara. Varmt omväxlande med svalka, så egentligen varken bra eller dålig för dryckesbranschen.

Desto större påverkan har då utbrottet av corona världen över haft. Och ett av de företag som drabbas hårt är Åbro bryggeri i Vimmerby.

"Försvann i ett slag"

– Försäljningen mot restauranger, gränshandel och exportmarknader försvann i ett slag i våras när länder stängde ned. Tillsammans står de här segmenten för 60 procent av vår omsättning ett vanligt år så det var förstås ett brutalt slag, säger Åbros vd Henrik Dunge i en intervju med Dagens Industri.

Övriga 40 procent av Åbros försäljning av öl och cider står Systembolaget för. Men trots att de rapporterar rekordomsättning väger det inte upp tappet i de övriga segmenten.

Räknar med försäljningsras

Enligt DI räknar Åbro med ett försäljningsras på 30 procent över helåret, vilket i så fall skulle innebära en omsättning på 1,3 miljarder kronor.

–  Men det finns en hel del osäkerhet där en viktig faktor är gränshandeln. Den har nyligen kommit i gång igen, men försäljningen har inte tagit fart än och min bedömning är att det lär dröja. Avgörande är vad som händer när gränshandeln nu öppnar upp. Om människor verkligen börjar resa igen kan det bli bättre men det har vi inte sett än, säger Henrik Dunge.

"Många andra kommer drabbas hårdare"

På frågan om Henrik Dunge tror att coronapandemin kommer att påverka våra konsumtionsmönster när det gäller drycker, svara Henrik Dunge så här:

–  Vi kommer nog dricka samma drycker. Däremot är jag orolig för att människor inte kommer att gå ut på restaurang på samma sätt som tidigare och att den marknaden inte kommer tillbaka, som många spår. För oss står restaurangmarknaden för 15 procent och jag är glad att den inte är större. Många andra kommer drabbas hårdare.

Annons:

12 kommentarer

Lars Larsson 2020-08-07 18:37:43

Stackars HD får väl söka tillstånd och sätta sig med en mugg utanför ICA...
Somliga blir rika medan andra blir fulla - spännande liv!

Gert 2020-08-07 21:34:38

Jag stödjer imorgon lördag med att köpa en platta Åbro-öl.

Per Nykvist 2020-08-08 00:56:49

jo ett tapp på 30% är tungt för ett företag som säljer vatten med tillsatser.
Herregud vilket spel för gallerian!!
Med en vinst på säkert 80% av tillverkningskostnaden borde det inte vara något problem. såvida man inte vill ha stöd från staten, och ta pengar från skattebetalande svenskar som precis mist jobbet. Riktigt fult av Åbro att gnälla!!!

Jan 2020-08-08 04:36:18

Fan vad bra skrivet Per ..jag undrar med varför staten ( vi) ska underhålla privata företag med bidrag. Individer drabbas och självklart företag med...men Åbro får väl kolla om dom kan sälja något , och få in lite pengar den vägen.

Jan Forslund 2020-08-08 19:00:08

Hur kan fakta kallas att gnälla, men vissa tror ju att alla ljuger.

Lars Larsson 2020-08-08 20:39:32

HD verkar ha skrivit sig i hufvudstaden och bidrar således inte längre till Vimmerby kommun. Hur intressant som helst! Men om detta vågar nog DV inte skriva...

Svar:

Jag ser inte det som en nyhet.

Jakob Karlsson

Undrande 2020-08-09 11:41:27

Det finns fler företagare i Vimmerby som är skrivna i Stockholm!

Lars Larsson 2020-08-09 14:01:14

Märkligt. Om någon stjäl en kola på Konsum blir det rubriker i DV och om kommunens tjänstemän får en normal lönehöjning skriver ni. Men om "den store Ölkungen" som skattemässigt bidragit med enorma summor till kommunen plötsligt folkbokför sig i 08-området, är det tydligen ingen nyhet... Alla förstår vi sammanhangen - frågan är bara om det är DV som äger sponsorerna eller tvärtom. Klart mycket mycket mera intressant än att ni springer runt i kommunhuset och jagar kommunpolitiker för någon krona hit eller dit... Det är skillnad på stora och små nyheter - och på folk och folk. Betänk ert journalistiska ansvar!

Svar:

Jag anser att en företagare, precis som alla andra, har rätt att bosätta sig var hen vill och att det inte finns något allmänintresse i den enskilde företagarens bostadsort. Vi har inga sponsorer och Åbro är inte heller någon stor annonsör hos oss. Någon sådan påverkan som du insinuerar har inget företag på oss.

Jakob Karlsson

Lars Larsson 2020-08-09 15:22:55

In- och utflyttningssiffror brukar intressera er. Och människorna bakom siffrorna är intressanta av flera skäl, inte minst ekonomiska. Varför "Öldrottningen" är fortsatt skriven i Vimmerby medan "Kungen" dragit är väl något för en digital "skvallerblaska" av DV:s dignitet att låta Vimsebyborna få läsa lite mera om, eller? Höj ribban på era artiklar, konkurrenter kan komma....!

Svar:

På en generell nivå är inflyttning och utflyttning intressant. Var enskilda bor ser jag inget nyhetsvärde i alls.

Jakob Karlsson

Lars Larsson 2020-08-09 17:35:26

Kom igen, svara på läsarnas inlägg - ibland kan det dröja flera dagar! Det blir väl ingen levande debatt på så vise...? Varför har ni inte folk på redaktionen som jobbar istället för att sitta och glo på typ division 12-matcher...? Häng med!

Svar:

Vi jobbar så fort vi kan. Vi bevakar kanske 1/20 av de matcher vi skriver om. Ta reda på fakta.

Jakob Karlsson

SB 2020-08-11 14:45:01

Lars Larsson: Varför inte sponsra DH/DV med lite pengar så att de kan anställa en som ska bevaka kommentarer? Det är flera timmars jobb och som du ser så hinner de inte med det.
Ja jag tycker också att det är långsamt ibland men om ekonomin inte finns så tar de väl kommentarerna när det hinns.

Har du inte märkt att många kommentarer släpps på helgen? De sitter alltså och arbetar på helgen när många andra tar det ledigt.

Visa de lite mer respekt och var tacksam att det finns lokala nyheter som är gratis. Annars kan man alltid prenumerera på VT om man vill....

Niklas 2020-08-11 17:55:26

Ja det här med Vt som Jakob skriver om.
Dom vill bara ha betalt för allt dom gör.
Inte set en gratis nyhet på internet på evigheter.


------------
Sedan det här med Åbro...
Först har vi hög alkohol skatt sedan skall vi betala mer skatt för att vi inte dricker lika mycket. (:D