Annons:

Oro för tågens framtid fick utskottsordföranden till Hultsfred: ”Kan inte backa in i framtiden

Erik Ciardi, Stihna Johansson Evertsson och Lars Rosander påpekade behovet av en upprustning av Stångådalsbanan och framförde budskapet till trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C) att järnvägen ska ansluta till den nya stationen i Linköping. Foto: Pressbild

Oro för tågens framtid fick utskottsordföranden till Hultsfred: ”Kan inte backa in i framtiden"

Att tågen på Stångådalsbanan inte ska köra fram till Linköpings nya centralstation har väckt stor uppmärksamhet. Ulrika Heie (C), ordförande i riksdagens trafikutskott, besökte Hultsfred i fredags. 
– Den stora problematiken handlar om oro för vad som kommer hända, säger Ulrika Heie. 

Annons:

Trafikverket har planer för en ny station i Linköping som inte Stångådals- och Tjustbanan kommer ha direktanslutning till. Istället för att ansluta direkt till den nya stambanans stationsläge centralt i Linköping ska resande söderut ta buss från det nya hållplatsläget i Tannefors till den nya stationen. 

Centerpartiets Ulrika Heie besökte Hultsfred i fredags för att diskutera länets utmaningar och potentiella infrastrukturlösningar med de lokala partikollegorna Lars Rosander, Stihna Johansson Evertsson och Erik Ciardi.

– Vi tittade på de infrastruktursatsningar som behöver göras men också det som lokalpolitikerna är oroliga för när det kommer till Stångådalsbanan och Trafikverkets planer. Det är viktigt att få en bild av hur både kommunen och näringslivet upplever infrastruktursituationen, säger Ulrika Heie (C). 

"Behöver ha en långsiktighet"

Centerpartiet är måna om att bevara och rusta upp Stångådals- och Tjustbanan för att koppla ihop Kalmar län med Östergötland och Stockholmsregionen. 

– Det som är näringslivets viktigaste medskick till mig som politisk företrädare är att vi behöver ha en långsiktighet och veta vad som kommer gälla framöver. När det finns en ryckighet i infrastrukturplaneringen som det blir när man kommer med nya besked gynnas inte företagarens tro på att man vet vad som kommer gälla framöver. Det är viktigt att säkra att kollektivtrafiken med buss- och tågtrafik fungerar på ett tryggt sätt, säger Ulrika Heie. 

Att tåget ska ta stopp innan Linköpings nya station var det som gjorde att Ulrika Heie besökte Hultsfred.  

– Vi behöver lyssna på de som förstår konsekvenserna, annars blir det bara räkneexempel på en besparing. När man gör en sån besparing som jag förstår att Trafikverket har fått i uppdrag att göra och tagit fram några olika förslag så har vi som politiker ett ansvar för att sammanväga hela samhällsbygget. 

Hur viktigt är det att tåget går hela vägen upp till Linköping?

– För alla de som ska vidare blir det väldigt stökigt om du först ska stanna på ett ställe och sedan transportera dig på annat sätt till ytterligare ett stationsläge för att byta tåg. Hela sydöstra Sverige ser i princip likadant ut som det gjorde 1985 medan arbetsmarknadsregionerna har vuxit upp i stora delar av Skåne, Västsverige och Stockholmsregionen, vilket gör att du lättare kan hitta kompetens. Det är allvarligt när man inte ser till att de infrastruktursatsningar som görs underlättar för de som behöver använda sig av Stångådalsbanan och Tjustbanan.

"Kan inte backa in i framtiden"

Samtliga partiers gruppledare i Region Kalmar län besökte riksdagens trafikutskott på tisdagen för att prata om tågbanornas framtid. 

– Vi gör det för att vi ska ha tid att sätta oss in i problematiken. Om sydostregionen ska utvecklas och kunna kompetensförsörja sig så kan man inte backa in i framtiden genom att genomföra besparingar som skär av möjligheten att åka tåg med ordentlighet.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt