Annons:

Hultsfred överklagar nya hastigheten: ”Passiv åtgärd

Lars Rosander och Hultsfreds kommun överklagar Trafikverkets beslut om att sänka hastigheten på riksväg 23/34. Foto: Ossian Mathiasson

Hultsfred överklagar nya hastigheten: ”Passiv åtgärd"

Hultsfreds kommun överklagar Trafikverkets beslut om att sänka hastigheten på riksväg 23/34.
– Vi tycker att Trafikverket ska vidta andra åtgärder innan att man sänker hastigheten på långa sträckor, säger Lars Rosander (C), kommunalråd i Hultsfreds kommun.

Annons:

Trafikverket beslutade i slutet av oktober att sänka hastigheten på 111 mil väg runt om i landet. Det är många 90-vägar med avsaknad av mitträcke som har fått hastighetsbegränsning till 80 kilometer i timmen.

Riksväg 23/34, som passerar genom både Hultsfreds och Vimmerby kommun, tillhör de vägar som berörs av den stora förändringen. 

Region Kalmar län har överklagat beslutet och nu gör både Vimmerby och Hultsfreds kommun samma sak. 

– Vi håller på med ett överklagande av hastighetssänkningen och tycker att Trafikverket ska vidta andra åtgärder innan att man sänker hastigheten på långa sträckor. Jag och kommunchefen (Lars Rönnlund) har fått i uppdrag att utforma själva överklagandet och vi bygger på det som Region Kalmar län kommer fram till, säger Lars Rosander. 

"Slår mot landsbygden"

Han tror att det kommer påverka Hultsfreds kommun negativt och motiverar överklagandet på följande sätt: 

– Huvudkärnan är att Trafikverket inte har vidtagit andra åtgärder i tillräcklig grad, det borde finnas en annan plan. På vissa sträckor ska det kanske vara 80 km/h men vi tycker att det ska anpassas efter förutsättningarna. Det borde vara 90 km/h på många av sträckorna, säger Rosander. 

Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) förstår inte varför hastigheten sänks när sträckan mellan Målilla och Hultsfred ska få en 2+1-väg framöver. 

– Det är frustrerande och helidiotisk att man sänker till denna passiva åtgärd när man vet att det blir en höjning till 100 km/h när 2+1-vägen står klar. Kör man i 80 km/h och håller hastigheten så blir man omkörd av varenda bil. Det är en passiv åtgärd, säger Tomas Söreling och fortsätter: 

– Det slår mot landsbygden när det gäller arbetspendling. Det är tidsfördröjande, säger Söreling. 

"Leder till fler omkörningar"

Kommunstyrelsens arbetsutskott tog beslut om att överklaga Trafikverkets beslut på tisdagens sammanträde. 

– Vi är inte emot att det ska vara trafiksäkert men att de tror att det blir färre olyckor känns fel. Själva åtgärden leder till fler omkörningar, vilket jag redan har märkt av, säger Rosander. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt