Annons:

Lokala åkeriägare om höjda bränslepriset: ”Sviniga priser”

De allt högre bränslepriserna slår hårt mot lokala åkeriägare. "I slutänden är det kunderna som får betala", säger Peter Ström på G Ström & Co Åkeri AB, med säte i Hultsfred. Foto: Mostphotos/Lotta Madestam

Lokala åkeriägare om höjda bränslepriset: ”Sviniga priser”

Den kraftiga ökningen av dieselpriset på 1,20 kronor litern vid årsskiftet innebär en prishöjning på 40 procent på bara ett år. Lokala åkeriägare vittnar om att det innebär enorma kostnadsökningar – som i förlängningen får konsekvenser för kunderna.
– Vi har 16 bilar igång, på en månad förbrukar de runt 60 000 liter bränsle, säger Lars Olsson, ägare av Lars Olsson Holding och Olsson Transport.

Annons:

Många tyckte säkert att smärtgränsen var nådd redan innan årsskiftet, då dieselpriserna steg med ytterligare 1,20 kronor per liter. Beroende på om stationen är bemannad eller inte kostar en liter idag mellan 20,02 och 20,20 kronor. Medan HVO (hydrerade vegetabiliska oljor) steg med hela 4,26 till 23,49 kronor/liter.

– Det är sviniga priser, ärligt sagt. Helt galet. Jag tänker speciellt på de som sitter med fasta drivmedelstillägg till skillnad mot oss. De måste gråta blod nu, säger Peter Ström.

Kör 150 000 mil på ett år

Han är ägare av G Ström & Co Åkeri AB i Hultsfred, som kör i stort sett hundra procent åt Schenker.

– Vi har 15 bilar som snittar 10 000 mil per år. Äldre bilar drar runt 4,5 liter per mil, yngre något lägre, kanske 3,5. Då pratar vi pengar. Bränslet står för de högsta kostnaderna, näst efter löner. I en förlängning är det kunderna som får betala.

”Helt fel väg att gå”

Lotta Miss är distriktschef på Schenker i Hultsfred. Hon håller med om att bränslepriserna är ohållbara.

– Än vet vi inte vidden av det, vi vet ju inte hur länge de här priserna håller i sig. Men det är klart att åkerierna som kör åt oss påverkas hårt. Dessutom tänker jag på hur de verkligen kämpar för att göra rätt för sig, och hela tiden försöker köra miljövänligt. Och så höjer man priset för HVO mer än dieselpriset. Det är absolut inte rätt väg att gå.

Det kan vara dags att sätta ner foten nu, annars riskerar bränslepriserna ta död på hela åkerinäringen, menar Peter Ström.

– Fransmännen är tuffa, de ställde sina bilar på vägarna. Det vore kanske nyttigt om vi i Sverige också gjorde det, så fick man se hur mycket som fraktas och som inte skulle komma fram till kund.

Kör så ekonomiskt som möjligt

Lars Olsson är delägare till Lars Olsson Holding AB och Olsson Transport AB, med säte i Hultsfred och Vimmerby. Han har inte heller räknat på kostnadsökningen, men ger en snabb bild av att man använder sig av 16 fordon som på en månad gör av med runt 60 000 liter bränsle, i huvudsak diesel men även en del HVO.

– Så det rör sig om stora belopp, säger han. Och nu stora och kännbara kostnadsökningar.

Kan ni göra något för att minska era kostnader?

– Våra chaufförer kör alltid så ekonomiskt som möjligt, det är de utbildade i. Vi investerade i två nya fordon förra året och väntar på ytterligare nya, en i maj och en i september, dels för att få ner bränslekostnaderna. Det går inte att köra med gamla bilar, säger Lars Olsson.

Ökningen beror bland annat på den ökade inblandningen av biodrivmedel, som reduktionsplikten kräver, och ökade marknadspriser.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt