Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Lena Segerberg (S), Jessica Rydell (MP) och Linda Fleetwood (V) från landstingsmajoriteten har besökt Hultsfreds hälsocentral och fick information om den senaste tidens kritik mot hälsocentralen. Foto: Ossian Mathiasson

Efter kritiken mot hälsocentralen: "Finns inget att anmärka på"

Den senaste tiden har det riktats en del kritik mot Hultsfreds hälsocentral. Nu svarar landstingsmajoriteten i Kalmar län på kritiken.
– Man har gått igenom ärendet och det finns inget att anmärka på, säger landstingsrådet Jessica Rydell (MP).

Varje vår gör landstingsråden i den styrande lanstingsmajoriteten en lång rad studiebesök runt om i Kalmar län bland landstingets olika verksamheter. 

De vill få en så nära och bred bild som möjligt av de verksamheter som de ansvarar för. 

"Ett specialtillfälle"

I dag var det dags för ett besök på hälsocentralen i Hultsfred och med tanke på den uppmärksamhet som har varit den senaste tiden kring hälsocentralen ville landstingsråden Jessica Rydell (MP), Lena Segerberg (S) och Linda Fleetwood (V) ge sin syn på det inträffade. 

– Kritiken handlar väl i huvudsak om att man inte har fått besök i tillräckligt stor utsträckning. Det var ett specialtillfälle där det var mycket influensa, annars upplever i alla fall jag att man har god tillgänglighet på Hultsfreds hälsocentral, säger Jessica Rydell. 

"Som en storm i ett vattenglas"

Allt började med att Per-Inge Pettersson (C) reagerade på hur svårt det var för patienter att få akuttider på Hultsfreds hälsocentral och patienter har också lyft problemet.

Gudrun Brunegård har bland annat velat se en granskning av hälsocentralen då hon menade att deras behandling av en enskild patient var bristfällig. Hon vände sig till chefläkaren Mattias Alvunger och patientnämnden, enligt Länstidningen Norr/Vimmerby Tidning. 

– När Gudrun (Brunegård) kom med sina önskemål om detta så var det redan utrett. Det känns som en storm i ett vattenglas från hennes sida. Mattias (Alvunger) och patientnämnden hade redan gått igenom ärendet och hade inget att anmärka på. Det har fungerat som det ska, säger Rydell och lägger till:

– Det är alltid tråkigt när patienter upplever att de inte blir väl bemötta och att det inte har funkat. Men alla tillgänglighetsmätningar visar att det fungerar bra här och Hultsfred ligger väl till i länet. 

Får en bra bild av hälsocentralen

Lena Segerberg fortsätter och tycker att det är bra när problem kommer upp till ytan. 

– Bra att man har gjort anmälan till patientnämnden. Det är den vägen man ska gå, säger Lena Segerberg. 

Hon anser dock att patienterna kommer lätt fram i telefon och får besök snabbt. På hälsocentralen jobbar man med akutbesök och i början av veckan har de flera lediga tider eftersom trycket är som högst då. 

– Den bilden vi får av hälsocentralen i Hultsfred är att den är välfungerande. Visst är det högt tryck ibland men det är många patienter (8 500) som är listade här, säger Rydell. 

Sommarbemanningen är fixad

Under besöket på hälsocentralen fick landstingsmajoriteten information om att det mesta är klart inför sommaren. 

– Det känns lugnt och tryggt att de har bemanningen klar redan i april. De har en god bemanning när det gäller sjuksköterskor, undersköterskor, medicinisk sekreterare, psykologer och har en bra samverkan med fysioterapeuter. De har tre fasta läkare och tar in hyrläkare ibland. De är välbemannade så det finns ingen kris, säger Rydell.

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

1 kommentar

Tony Zetterström 2018-04-13 21:45:59

Nja..svårt få tider snabbt..
Sedan fick ja,skit från läkaren varför ja inte kommit in tidigare mä sargade ögon.
Sedan ville ja in kolla upp konstiga puls värden juni 17..fick tid aug 2 månader senare.pga de va inte akut

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: