Annons:

Bara 1,4 miljarder av 800 hamnar i Kalmar län om Trafikverket får bestämma. Foto: MostPhotos

MILJARDBELOPP TILL INFRASTRUKTUREN – HÄR ÄR SATSNINGARNA

Idag presenterar Trafikverket sitt förslag till en ny nationella infrastrukturplan – en lista på projekt som totalt omfattar 800 miljarder. 1,4 av dem hamnar i Kalmar län.

Annons:

Kalmar län har under lång tid fått brödresterna när de större regionerna lagt vantarna på infrastrukturpengarna. Så blir det även i år. Även om 1,4 miljarder förstås låter mycket så utgör det blott 0,18 procent av de totala satsningarna som planeras i landet. I sammanhanget är det värt att nämna att länets befolkning utgör 2,3 procent av landets.

Trots den massiva skillnaden så är Länsunionen – S, C, L – nöjd.

– Det är positiva steg framåt men samtidigt saknar vi flera viktiga projekt, om länets del bara hade varit 10% större så hade vi t.ex. också fått med förbifart Mönsterås på E22 och projektet Glasporten på riksväg 25 vilka är viktiga för både tillgängligheten och trafiksäkerheten, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden, i ett pressmeddelande. 

"Önskat att vår del hade varit större"

Bland annat finns det med satsningar på E22 – både vid Verkebäck och Bergkvara – samt ett byte av signalsystemet på Tjust- och Stångådalsbanan.

– Tåget är en viktig motor för kollektivtrafiken i Kalmar län och det är glädjande att Trafikverket nu i sitt förslag har med signalsystemet ERMTS på Tjust- och Stångådalsbanan, det skapar möjligheter för oss att fortsätta att utveckla tågtrafiken i länet. Säger Peter Vretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden och ledamot i regionala utvecklingsnämnden.

Trafikverkets förslag går nu vidare till regeringen och Länsunionen ska försöka få mer satsningar till länet.

– Den totala planen ligger på cirka 800 miljarder, vi hade önskat att vår del skulle ha varit större än cirka 1,4 miljarder. Infrastrukturen i Kalmar län har stora investeringsbehov, vi är ett län med långa avstånd där många människor dagligen pendlar till sina arbeten och därför måste staten ta sitt ansvar för att se till att det också är möjligt, säger Johanna Wyckman (L), regionråd med ansvar för hållbarhet.

Två projekt i Kalmar län

Satsningarna på E22 kostar 400 miljoner i Bergkvara och 342 miljoner i Verkebäck. Det är de enda projekten i länet med en angiven kostnad i Trafikverkets dokument. Projektet i Verkebäck flyttas fram ett par år och väntas få byggstart mellan 2028-2033. Samma byggstart handlar det om för projektet i Bergkvara.

När det häller järnvägarna skriver Trafikverket såhär: 

"Stångådals- och Tjustbanorna. Banorna går mellan Södra stambanan i Linköping och Kalmar respektive Västervik. Införandet av det nya signalsystemet ERMTS medför stora investeringsbehov i dessa banor som idag är relativt lågtrafikerade och har låg hastighetsstandard. En namngiven reinvestering kommer därför att genomföras för att ersätta dagens unika radioblocksystem. Utöver det föreslås banornas betydelse för regionförstoring för fortsatt utredning." 

Länsunionen beräknar att satsningen på järnvägarna kostar 640 miljoner kronor. Totalt blir det alltså 1,38 miljarder till Kalmar län. Skulle Kalmar län ha fått satsningar som motsvarar befolkningen i länet hade de legat på 18,4 miljarder.

Tre projekt som hade övervägts vid ett större anslag är upprustning av E22 genom Mönsterås, riksväg 25 vid Nybro och riksväg 40 vid Toverum. Dessa projekt bedöms kosta 376, 80 och 486 miljoner kronor. De blir alltså inte av om inte planen förändras och mer medel tillförs. 

"Ett gigantiskt underbetyg"

Kristdemokraterna är mycket kritiska till förslaget: 

– Här ser vi vad regeringens politik innebär i verkligheten. Det talas om att hela Sverige ska leva men i realiteten tränger satsningen på höghastighetståg mellan storstäderna undan behoven i andra regioner, inte minst i Kalmar län. I planen finns inga satsningar på Stångådals- och Tjustbanorna som är så eftersatta och verkligen skulle behöva rustas upp för att våra länsinvånare snabbt och säkert ska kunna ta sig till Linköping och vidare till Stockholm, säger riksdagsledamot Gudrun Brunegård (KD). 

– Jag ser Trafikverkets plan som ett gigantiskt underbetyg åt det påverkansarbete som Region Kalmar län har bedrivit under den S-ledda majoriteten. Fastän förutsättningarna borde vara optimala med partivänner i regeringen har vår regions politiska företrädare inte lyckats förmedla vilka behov Kalmar län har. Detta misslyckande måste nu erkännas och granskas så att det inte upprepas, säger Anders Andersson (KD), oppositionsråd med ansvar för infrastrukturfrågor. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt