Annons:

  • Föreningen tvingades pausa sitt nybygge – här är förklaringen

    Rälsbussarna mår inte bra av att bli väderutsatta. Medlemmarna tvingades dock pausa arbetet med garaget i och med att priserna på byggmaterial steg kraftigt till följd av pandemin, men snart hoppas man vara igång med bygget.
    Foto: Lotta Madestam

  • Föreningen tvingades pausa sitt nybygge – här är förklaringen

    Här är en skiss på hur rälsbussgaraget kommer att se ut. Ritning: Lignarium Snickeri AB i Virserum

Föreningen tvingades pausa sitt nybygge – här är förklaringen

Bygget av ett rälsbussgarage i Virserum har pausats. Förklaringen är att pandemin bidrog till att priset på byggmaterial steg kraftigt.
– Garaget skulle blivit flera hundra tusen kronor dyrare, säger smalspårsföreningens Dennis Blomfeldt.

Annons:

Sol och vind, regn och snö sliter hårt på de gamla rälsbussarna som inte mår bra av att bli väderutsatta. Därför har ett rälsbussgarage stått högt upp på önskelistan länge för Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik.

I november 2020 kunde man äntligen gå ut med informationen att garaget skulle bli verklighet.

– Vi ska bygga en drygt 50 meter lång byggnad som kommer innehålla två spår i bredd och rymma tre rälsbussar på längden, berättar Dennis Blomfeldt.

Men just som ambitionen var att börja, tvingades föreningen ta ett för dem mycket tråkigt beslut.

Vad är det som hänt, varför är bygget inte påbörjat?

– Vi pausade arbetet i höstas, när vi märkte att priset på byggmaterial steg väldigt mycket till följd av pandemin. Mycket av det vi behövde blev väldigt dyrt. Vissa saker gick upp med hundra procent, medan annat, bland annat panel vi ville ha inte ens gick att få tag i. Det såldes istället till USA, där man var villiga att betala tredubbla priset.

Flera hundra tusen dyrare

Eldsjälarna märkte att kostnaden för rälsbussgaraget steg med flera hundra tusen, så det fanns ingen annan utväg än att helt enkelt pausa det efterlängtade bygget.

– Ja, så fick det bli, säger Blomfeldt. Nu kommer garaget kosta i storleksordningen en miljon kronor. Drygt 700 000 kronor har vi fått via en nyemission i driftbolaget. Utöver det är våra 1 050 medlemmar väldigt givmilda när det gäller viktiga projekt, plus att banken skjuter till en del pengar, så nu är vi äntligen i hamn, säger Dennis Blomfeldt.

Nu är tanken att arbetet ska gå igång till våren istället.

– Priserna har dämpats, men med tanke på pandemin kändes det lika bra att sitta lugnt i båten till våren. Så nu säger vi samma sak igen – att vi hoppas det var sista vintern rälsbussarna behövde stå ute.

Garaget ska byggas på den tomma gräsytan bredvid gamla Centralföreningen, i riktning mot stationshuset, som föreningen fått köpa för en krona av Hultsfreds kommun.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt