Annons:

  • Kritiska till åtgärden: ”Farlig väg blev livsfarlig väg”

    Vid bymiljövägen. Henrik Kernen tillsammans med döttrarna Svea, 8, och Vera, 6. "Jag skulle aldrig släppa iväg dem ensamma till skolan", säger Henrik som kämpat länge för en trafiksäker väg mellan Främsteby och Vena centrum. Foto: Lotta Madestam

  • Kritiska till åtgärden: ”Farlig väg blev livsfarlig väg”

    3,5 meter körbana, med cirka 1,5 meter vägren vid sidorna. Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK, hoppas Venaborna ska bli nöjda när vägen är helt klar. "Det ska också bli en chikan eller liknande där bymiljövägen börjar i Främsteby, som ska få ner hastigheten", säger han. Foto: Lotta Madestam

  • Kritiska till åtgärden: ”Farlig väg blev livsfarlig väg”

    Asfalten vid informationstavlan har tagits bort. Venaborna reagerar på att det blivit svårare att stanna till vid butiken. "Det är en punkt många lyfter. Anledningen är att många parkerade där och gjorde trafikfarliga u-svängar på huvudleden", förklarar Simon Råsbacken. Foto: Lotta Madestam

Kritiska till åtgärden: ”Farlig väg blev livsfarlig väg”

Efter Trafikverkets satsning på en bymiljöväg mellan Främsteby och Vena skola har kritiken inte låtit vänta på sig. Den samlade meningen är att det blivit farligare än tidigare att vara fotgängare.
Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK, understryker att ytterligare åtgärder återstår.
– Flera saker som var med i projektet från början har missats av någon anledning, säger han.

Annons:

Arbetet med att höja trafiksäkerheten på väg 711, genom Vena påbörjades i slutet av augusti. Den största förändringen är den bymiljöväg som anlagts mellan Främsteby och skolan, som ska göra det säkrare för fotgängare.

Men – åtgärderna möts redan av stundtals rätt hård kritik, inte minst på sociala medier. Kicki Henningsson är en av ortsborna som reagerar och befarar att olyckorna kommer bli fler.

– Jag har redan varit nära att krocka när jag mötte en lastbil vid Basebokorsningen, det är många kurvor på sträckan där sikten är skymd. Det ser kanske bra ut på papperet, men inte i verkligheten. Det är många som reagerar på alla förändringar, säger hon och fortsätter:

– Tiden får utvisa hur det blir med säkerheten och hoppas det inte händer en olycka. Enligt mig har en farlig väg blivit en livsfarlig väg. 

Försämrad säkerhet

Henrik Kernen är en av de föräldrar som kämpat för en trafiksäker väg mellan Främsteby och skolan i många år.

Han är kritisk till resultatet och säger sig tala för en grupp Venabor som inte tycker att satsningen blivit som de tänkt sig, utan att säkerheten snarare försämrats, som de ser det.

– Den enda stora fördelen är att det blivit slät och jämn asfalt. Sedan är det bara nackdelar. Det känns som man är en målbild när man går på vägen. Alla jag pratat med tycker precis likadant och den släta asfalten gör bara att folk kör ännu fortare, säger han.

”Vet inte hur man ska bete sig”

Vi går ut till vägen för att titta på hur det ser ut i Främsteby. Han har döttrarna Svea, 8, och Vera, 6, med sig.

Den korta stund vi står där passerar fem bilar, där förarna agerar lite olika på de vita sträcken.

– Gående och bilister vet inte hur de ska bete sig med de nya linjerna för att man ska kunna mötas säkert. Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn själva till skolan. Det kan ingen av de jag pratat med. Och det var ju vår förhoppning att de skulle kunna, säger Henrik Kernen.

Svårare stanna vid butiken

Utöver det har parkeringsfickan vid informationstavlan tagits bort, liksom två busshållplatser vid kyrkan och en trottoar i höjd med skolan. Istället har en ny trottoar anlagts framför gamla affären.

– Att ena parkeringsfickan vid den obemannade butiken försvann gjorde ju också att det blev sämre för deras del. Nu kan inte fordon stanna på samma sätt som tidigare för att handla, säger Henrik Kernen som varit i kontakt med Simon Råsbacken för att lyfta ortsbornas synpunkter.

Vad känner du nu, när du står här vid sidan av bymiljövägen?

– Vi trodde verkligen att det skulle bli bra nu. Det är tråkigt att behöva hålla på och tjata, man vill ju inte upplevas sur och bråkig. Men det här görs ju nu, då måste vi opponera oss och säga våra åsikter. Det går inte att vänta tills det är färdigt för att se hur det blev, då är det för sent.

Mycket kvar att göra

Simon Råsbacken kan bara önska att Venaborna ska avvakta till dess att vägen är klar. Det är enligt honom mycket som återstår.

– Dels ska hastigheten sänkas från 50 till 40 kilometer i timmen, det ska upp skyltar som visar hur man ska köra och gå från början av varje håll av bymiljövägen. Utöver det har vi även korsningen mot Basebo kvar att åtgärda, berättar Simon Råsbacken.

Möte på plats 

Kommunen träffade Trafikverket på plats i fredags och det är fler åtgärder kvar att färdigställa.

– En passage ska göras vid banken, så man tar sig över säkert och Trafikverket tittar på om man också kan sätta upp lite extra belysning där. Det ska också bli en chikan eller liknande där bymiljövägen börjar i Främsteby, som ska få ner hastigheten, tillägger Simon Råsbacken.

Är det här sådant som beslutats efter mötet?

– Båda åtgärderna skulle egentligen vara med från början, men någonstans har de missats av Trafikverket. Det kan bero på att det här är ett upphandlat projekt mellan flera olika parter, så någonstans har det fallit bort i projektet.

Vad tycker du själv om resultatet?

– Redan som det är nu anser vi att det är mycket säkrare än det var tidigare eftersom det finns mer yta att gå på. Vi har varit och gått på sträckan ihop med Trafikverket och trafikanterna saktade ner när de fick möte. Sedan går ju inte vi där varje dag, men det upplevdes tryggare än innan. Jag hoppas att Venaborna också ska tycka det blir bra när allt är klart.

Vad vill du säga till de som inte är nöjda?

– Vi är inte färdiga som sagt, så man bör avvakta resten. Sedan kommer vi att följa upp projektet, för att se hur bymiljövägen blev, vi är ju inte vana vid sådana, mäta hur många bilar som kör där och hur fort det går. Så kanske man hittar fler saker som behöver åtgärdas. Det är Trafikverket med på också.

Trafikfarliga u-svängar

Simon Råsbacken nämner också förändringen vid butiken.

– Det är en punkt många lyfter. Anledningen till att vi tog bort asfalten vid informationstavlan var att många parkerade där och gjorde trafikfarliga u-svängar på huvudleden. Istället ska vi göra parkeringar nedanför, där vi bygger bort möjligheten att göra just en u-sväng, förklarar han.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt