På kommunens skolor pratas det 37 olika språk. I fem av dem erbjuds modersmålsundervisning, nämligen bosniska, arabiska, serbiska, ukrainska och albanska.
– Det krävs minst fem elever för att starta modersmålsundervisning, förutom när det handlar om minoritetsspråk. Då räcker det med en, förklarar Milena Komlenic, även hon modersmålslärare.
Utställning på biblioteket
Varje år firas Modersmålsdagen den 21 februari över hela världen i syfte att främja språklig mångfald. I Hultsfred valde man att fira en dag tidigare, så under måndagen öppnade man en utställning på biblioteket där de fem grupperna presenterade sitt arbete.
– Jag tycker den blev fin, säger Zack Johansson som går på Lindblomskolan.
Arbetet med utställningen har pågått under flera veckor och nu var ett gäng förväntansfulla fritidsbarn på plats för att stolt visa upp vad de gjort. Bland annat pärlband som gjorts för att synliggöra vilka olika språk som talas i respektive klass. Olika färger representerar vilket land klasskamraterna kommer ifrån. Blå pärla för Sverige och gul för Bosnien exempelvis.
– Utställningen visas under tre veckor. Jättekul att vi kan vara här och samarbeta med biblioteket så vi kan visa upp resultatet för fler, säger Milena Komlenic.
En nyhet för i år
För eleverna på Lindblomskolan är det tradition att fira Modersmålsdagen. En nyhet för året är att man inkluderat även alla ytterskolor, från förskoleklass till årskurs sex.
– Det är första gången vi samarbetat på det sättet, säger Amina Törnqvist.
Från Målilla skola och fritids kom fem elever, varav tre ukrainska, Makar som bott i Sverige i åtta år, samt bröderna Badam och Kiril som bara bott här i ett år.
– Det roligaste har varit att måla och limma, säger Kiril på svenska.
Språklig stöttning
Elevernas hemspråk går parallellt med svenska språket, då båda språken ska utvecklas. Modersmålsundervisningen är ett eget ämne som ligger utanför skolan, som eleverna väljer om de vill läsa.
– Synen på flerspråkigt lärande har ändrats och att då använda modersmålet som en resurs i undervisningen. Det skulle jag säga är sedan Nationellt centrum för svenska som andraspråk, NC, var i Hultsfreds kommun 2016/2017, säger Malin Carlsson, lärare och samordnare. Forskning visar att elevernas språkliga utveckling går snabbare om båda språken utvecklas samtidigt.
Även under det här läsåret är NC i kommunen. Satsningen i år kallas för ”Språklig stöttning i all undervisning”.
– Bland annat studiedagarna ägnas åt detta och så jobbar vi med det i kollegialt lärande mellan dagarna, säger Malin Carlsson.