Vattenspel, en öppen aktivitetsyta med klippt gräsmatta för förslagsvis yogapass eller brännboll, väderskydd och ängsbeklädda kullar som ska locka besökarna att stanna upp och njuta av Hulingen sommartid och åka pulka vintertid.
På kullen går en tillgänglighetsanpassad stig i stenmjöl. På toppen av kullen finns en ram som lockar besökaren till att stanna upp och njuta av utsikten över sjön Hulingen. På vintern kan kullarna använ- das för pulkaåkning eller andra vinterlekar. Söder om boulebanan i Köpingsparken skapas en omsluten, öppen aktivitetsyta med klippt gräsmatta. Här kan yogapass, brännboll eller andra aktiviteter som kräver öppen yta hållas.
Sista etappen
Ja, det är stora förändringar på gång med det idag asfalterade busstorget vid stationen, som är tänkt att flätas samman med Köpingsparken.
– Det här är sista etappen för Hultsfred Makover, där stationsområdet blir sista delen i det iordninggjorda stråket från Sågdammen och hit, säger Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK.
Flytta busstrafiken
En del i projektet är att flytta ut bussarna till vägen och göra trafiken mer anpassad, så de kommer åt rätt håll direkt.
Det skapar utrymme att göra något vackert av busstorget.
– Som det ser ut idag är det inte jätteinbjudande när man kommer av tåget och ser busstorget. Det skymmer ju Köpingsparken och KLT har själv sagt att man inte behöver den stora yta som är idag.
Beskrivs av konsultfirman
Så här långt är alltså gestaltningsbeskrivningen klar.
Så här beskrivs det färdiga resultatet av konsultfiman som tagit fram gestaltningsförslaget åt kommunen:
”När besökaren anländer till Stationstorget från Köpingsparken är det första de möts av ett lekfullt vattenspel mellan två rumskapande kullar. Efter vattenspelet öppnar torgytan upp sig och besökaren guidas mot busshållplatser och stationshuset mellan vackra planteringar. På kanterna av planteringsbäddarna finns sittplatser där de kan njuta av solen i väntan på bussen.”
"Rätt stort område"
Så här långt finns det dock inga pengar avsatta i budget för satsningen. Tanken var att man skulle börja projektera redan i år och utföra det nästa år.
– Kommunen ska ju spara en del pengar på grund av det kostnadsläge som är nu. Gör vi allt helt och hållet som beskrivningen säger ligger kostnaden på 15-20 miljoner kronor. Då är det allt inräknat från trafik och park till plattsättning kring själva stationshuset, så det är ett rätt stort område.
När kan det här bli verklighet?
– Vi hoppas få göra projektet i sin helhet. Så det ligger kanske kring år 2025-2026, om vi får göra det. Skjuts det fram ännu mer går vi kanske in och gör vissa åtgärder, som att flytta ut bussarna, river det som är idag och gör grönyta så länge. Det vill säga själva trafikdelen, så följer vi ändå gestaltningsbeskrivningen, så kanske vi får vänta och göra det andra sedan.