Annons:

  • Kritik mot dåliga vägar – besparingskrav pausar asfaltering

    Skicket på vägarna i tätorten, i synnerhet Norra Oskarsgatan, kritiseras på sociala medier. "Vi är förbi den jobbigaste biten nu", säger Simon Råsbacken. Foto: Lotta Madestam

  • Kritik mot dåliga vägar – besparingskrav pausar asfaltering

    Det är gott om så kallade potthål i asfalten. "Det är vanligt vintertid", säger Simon Råsbacken. Foto: Lotta Madestam

Kritik mot dåliga vägar – besparingskrav pausar asfaltering

Standarden på Hultsfreds gator diskuteras flitigt på sociala medier. Folk ondgör sig över stora hålor och potthål på flera håll i samhället.
– Driften lagar så fort man hinner, sedan drar vi igång de riktiga lagningarna i vår, säger projektledare Simon Råsbacken. Toppbeläggningar är dock pausad under 2023, som en besparingsåtgärd.

Annons:

Det är främst Norra Oskarsgatan som kritiseras. Den byggs om och tills vidare leds trafiken om på en tillfällig grusväg.

Sociala medier har blivit en plattform för kritiken mot stora hålor i vägen. Där det nyligen skrevs ironiskt att ”Dakar etapp tolv kommer gå på Oskarsgatan i Hultsfred”. Följt av kommentaren ”Byta namn på gatan till kratergatan”. ”Hela Hultsfred ser ut som en byggarbetsplats mer eller mindre”, skriver en annan.

– Det är tät trafik på Norra Oskarsgatan, det är Hultsfreds mest trafikerade gata, säger Simon Råsbacken på ÖSK. Under helgerna har entreprenören dessutom varit ledig och inte kunnat titta till det lika ofta. Med det väder vi har, med snö, det plogas, så töar och regnar det om vartannat, skapas hål på bara några timmar. Vi får räkna med att det kommer vara guppigt främst om helgerna när vi har det här vädret.

"Försök ha överseende"

Simon Råsbacken är väl medveten om kritiken och kan bara hoppas att Hultsfredsborna ska försöka ha överseende med problemet.

– Det upplevs kanske som jobbigt att vi gör många projekt samtidigt, men det är kanske bättre att ha det jobbigt en stund, för att inte dra ut på det.

Hur långt har ni kommit med Norra Oskarsgatan?

– Vi är förbi den jobbigaste biten. Hoppas vi, skyndar han sig att tillägga. Norra Oskarsgatan ska vara klar i år, det mesta av grävningarna efter sommaren, så det är inte så mycket jobbigt kvar. Vi hoppas och har som mål att vara klara när september är slut, så är tidsplanen satt.

Vanligt med potthål vintertid

Så kallade potthål i asfalten är ett annat irritationsmoment. De finns lite varstans i Hultsfred.

– Det är vanligt den här årstiden. Det kryper ner vatten där asfalten är lite skadad, så fryser och expanderar det och asfalten går sönder ännu mer. Så är det varje vinter. Vatten är vägens värsta fiende, förklarar Simon Råsbacken och tillägger:

– Vi har en driftavdelning som åker runt och fixar det här så gott det går, så drar vi igång de riktiga lagningarna i april, när vädret tillåter.

Besparing nödvändig

Däremot blir det ingen ny toppbeläggning i år. Det arbetet har pausats under hela 2023, för att stabilisera ekonomin.

– Vi fick lite besparingskrav och har gått igenom var vi kan spara pengar. Vi valde att pausa toppbeläggningen ett år. Därefter kommer vi göra mest i Virserum och Järnforsen 2024. Där det är mest eftersatt och vi inte gjort så mycket är annars Mörlunda. Det beror på att VA-ledningarna är dåliga där, så vi vill försöka lösa det först för att inte riskera behöva gräva upp asfalten igen, säger Simon Råsbacken.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt