Annons:

Föll till golvet och blev liggande i flera timmar – hanteringen kritiseras

Hultsfreds kommun har gjort en anmälan enligt lex Sarah efter att en person med funktionsnedsättning fallit till golvet på en toalett och blivit liggande i flera timmar. Foto: Ossian Mathiasson

Föll till golvet och blev liggande i flera timmar – hanteringen kritiseras

En person med funktionsnedsättning blev liggande på toalettgolvet på ett boende i Hultsfreds kommun i flera timmar. Personalen lyckades inte få upp den enskilde. 
– Omsorgen skulle ha agerat snabbare och hjälpt den enskilde för att inte behöva ligga på golvet så länge, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson. 

Annons:

En anmälan enligt lex Sarah har upprättats efter en händelse inom omsorgen av funktionshindrade i Hultsfreds kommun. 

En person med funktionsnedsättning svimmade på en toalett och föll till golvet. Personalen såg händelseförloppet och gjorde upprepade försök att lyfta upp personen som var liggande på golvet. 

– Lex Sarah-anmälan går ut på att man inte har agerat tillräckligt snabbt. Det ansågs att man inte hade orkat att lyfta upp den enskilde. Man skulle ha tillkallat sjuksköterska och även ambulans i ett tidigare skede för att hjälpa den enskilde, säger Per-Inge Pettersson. 

Låg på golvet i flera timmar

Den enskilde befann sig på golvet i cirka fem timmar innan ambulans kallades till platsen och fick upp personen från golvet. På frågan om smärta hade den enskilde sagt att man inte hade ont. 

Vi pratar om fem timmar och det ska inte behöva ta så lång tid. Det är en brist i omsorgen. Omsorgen skulle ha agerat snabbare, sett till att den enskilde inte behövt ligga på golvet så länge och tillkallat ambulanspersonal i ett tidigare skede. Det var för långsam hantering, säger Per-Inge Pettersson. 

Vilka åtgärder har vidtagits efter efter händelsen?

– Det som ligger med i åtgärdsplanen är att säkerställa att all personal får kännedom och vetskap om var hjälpmedel finns, hur det används och att det används för att den enskilde inte ska behöva ligga på golvet i flera timmar. Personalen ska också bättre veta hur man ska agera när man behöver hjälp, till exempel ringa enhetschef i beredskap. Man tar det som ett lärande med att man ska ha tydligt perspektiv på den enskilde. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt