Annons:

  • LÄKARE I VIMMERBY VARNAS EFTER OLÄMPLIGT BETEENDE

    Camilla Ljungdahl är verksamhetschef på hälsocentralen i Vimmerby. Foto: Arkivbild

  • LÄKARE I VIMMERBY VARNAS EFTER OLÄMPLIGT BETEENDE

    Läkaren, som redan två gånger fått legitimationen indragen, ska ha haft ett olämpligt beteende mot patienter. Foto: MostPhotos

LÄKARE I VIMMERBY VARNAS EFTER OLÄMPLIGT BETEENDE

En läkare på Vimmerby hälsocentral får nu en skriftlig varning för sitt olämpliga beteende. Det ska handla om brister i respekt, förståelse och att läkaren använt ett osakligt och nedlåtande språk mot patienter.
– Utdelar man en varning, så finns det skäl för det, säger verksamhetschefen Camilla Ljungdahl.

Annons:

Den aktuella läkaren dömdes 2013 till rättspsykiatrisk vård för ett stort antal brott och har polisanmälts närmare 200 gånger. Vid två tillfällen har läkaren också förlorat sin läkarlegitimation.

Men sedan flera år tillbaka är läkaren anställd vid hälsocentralen i Vimmerby. 

Nu får läkaren en skriftlig varning. 

"Flera klagomål har mottagits angående ditt olämpliga bemötande under patientbesök. Klagomålen visar på brister i att lyssna in patienternas behov samt brister i respekt, förståelse samt använt osakligt eller nedlåtande språk och inte upprätthållit den professionella standard som förväntas inom Region Kalmar län. Ditt beteende har inte bara påverkat patienternas upplevelse negativt utan det riskerar att skada förtroendet för Vimmerby hälsocentral", står det i den skriftliga varningen. 

Vill betona allvaret

I varningen står att man ser allvarligt på det som hänt och att man vill påminna läkaren om de skyldigheter som finns i anställningen. 

"Vi vill också varna dig om att fortsatt misskötsamhet kan medföra uppsägning eller avsked enligt lagen om anställningsskydd", går det att läsa. 

I en tidigare handlingsplan ska det här ha återkopplats till läkaren, men man konstaterar nu att man inte ser någon förbättring.

"Av den anledningen delger vi dig en skriftlig varning för att betona allvaret och tydliggöra att detta beteende inte kommer accepteras", skriver man.

"Risken finns alltid"

Verksamhetschefen Camilla Ljungdahl är fåordig om varningen.

– Det är ett individärende och utifrån förutsättningarna som finns har det blivit en varning och en handlingsplan.

Ska man behöva utstå nedlåtande språk eller brist på respekt och förståelse om man söker vård i Vimmerby?

– Nej, det ska man inte och det är skälet till att det har utfärdats en varning. 

Det här riskerar att skada förtroendet för Vimmerby hälsocentral står det i anmälan. Har det redan gjort det?

– Det ska jag inte uttala mig om, men risken finns alltid och därför vidtar vi åtgärder. 

Kan leda till uppsägning

I varningen framgår det också att man från hälsocentralens sida förväntar sig ett annat beteende framåt och att man omedelbart förväntar sig en förbättring gällande läkarens bemötande gentemot patienter. 

"Tidigare handlingsplan kommer kompletteras med ytterligare åtgärder. Om du fortsätter att bryta mot anställningsavtalet, riktlinjer, värdegrund med mera kan det leda till att arbetsgivaren får saklig grund för uppsägning", står det.

Men hur länge en sådan utvärdering kan pågå vill Camilla Ljungdahl inte svara på. 

– Det är helt avhängigt på vad som händer och det går inte att uttala sig om.

Det är nästan tre veckor sedan varningen utfärdades. Har det skett någon förbättring?

– Det kommer jag inte uttala mig om.

Dömdes till vård

Läkaren blev av med sin legitimation för första gången 1998. Två år senare fick han tillbaka den, men blev av med den igen 2013. Den gången efter att ha dömts till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för omfattande brottslighet innefattande bland annat misshandel, ofredande, olaga hot, hot mot tjänsteman, förgripelse mot tjänsteman, olovlig körning, överträdelse av besöksförbud och olaga förföljelse av såväl enskilda som myndighetspersoner. Sammanlagt var det 13 målsäganden. 

2018 fick han åter tillbaka sin legitimation.

Hur ser du på den här varningen i ljuset av tidigare händelser kring läkaren?

– Läkaren har legitimation och vi förväntar oss att alla anställda följer regionens värdegrund och värderingar i alla samtal med patienter.

Hur allvarligt ser ni på det här?

– Utdelar man en varning, så finns det skäl för det. 

Fotnot: Här kan du läsa en tidigare artikel om läkaren. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt