Annons:

Skarp kritik mot sänkt hastighet: ”Ogenomtänkt hugskott”

Att sänka hastigheten på merparten av gatorna i Virserum uppskattas inte av Virserumsbon Göran Berglund som har skrivit ett öppet brev till kommunstyrelsen. Foto: Ossian Mathiasson

Skarp kritik mot sänkt hastighet: ”Ogenomtänkt hugskott”

I december sänks hastigheten till 30 kilometer i timmen på väldigt många gator i Virserum. Göran Berglund från Virserum är inte särskilt förtjust inte den sänkta hastigheten.
”Ännu ett ogenomtänkt hugskott från överheten? Tänkt ny hastighet blir löjligt låga 30 kilometer i timmen”, skriver han i en skrivelse till kommunstyrelsen.

Annons:

Alla kommunala gator i Virserum kommer sänkas till 30 kilometer i timmen (km/h) och Trafikverkets vägar till 40 km/h. Anledningen? För att få ner hastigheten genom orten och för att det är för hög hastighet på många trånga villagator. 

Det är en stor förändring som väntar och faktum är att Virserum blir pilotort i projektet Rätt fart i staden, som framledes ska appliceras på alla orter i både Hultsfreds och Högsby kommun. 

Betecknar det som en tankegroda

Nyheten har mötts av både positiva och negativa kommentarer och Göran Berglund, som återupplivar Medborgarpartiet tillsammans med Carl-Johan Pettersson, ser många nackdelar med hastighetssänkningarna i Virserum. Han har skickat in ett öppet brev till kommunstyrelsen i Hultsfreds kommun. 

”Med uppenbart grumliga överväganden som bakomliggande motiv har kommunen tänkt sänka hastigheten på Virserums lokalgator”, skriver han och lägger till: 

”Denna tankegroda avser man framöver pådyvla hela kommunen”. 

Berglund ser det som ett tankehaveri och frågar sig hur det har förankrats politiskt. 

”Enligt kommunallagen ska frågor av ”principiell karaktär” beslutas i kommunfullmäktige som bekant. En sådan här genomgripande förändring/försämring för medborgarna är självklart av principiell karaktär. Har fullmäktige alltså beslutat är det bara att beklaga om en majoritet i fullmäktige valt att godkänna denna utmaning mot bilisterna i Virserum med flera orter”. 

"Oönskade miljöeffekter"

Han tycker att hastighetssänkningarna skapar irritation och leder till svårigheter för lastbilschaufför som ska hålla en lägre hastighet. 

”Dels ökar bullret genom att särskilt den tunga nyttotrafiken måste växla ner och motorerna går då på högre varv. Dels ökar utsläppen av avgaserna med 15-25 procent, alltså flera negativa, förbisedda och oönskade miljöeffekter”, skriver han. 

Han hänvisar också till trafikförordningen som säger att en kommun får besluta att högsta tillåtna hastighet får vara 30 eller 40 km/h inom ett tättbebyggt men att det inte är tänkt att en hel ort ska beröras. Han vill att Hultsfreds kommun omprövar sitt ställningstagande i frågan. 

”Vid förväntat överklagande av kommunens beslut torde det därför bli upphävt”, skriver han. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt