Annons:

Kommunen får fina betyg: ”Alla ska få ett bra bemötande”

Hultsfreds kommuns service till allmänheten på telefon och mejl är fortsatt god. Foto: Ossian Mathiasson

Kommunen får fina betyg: ”Alla ska få ett bra bemötande”

Hultsfreds kommun får återigen gott betyg i undersökningen som avser hur servicen och tillgängligheten är via telefon och e-post. 

Annons:

Undersökningen är uppdelad upp i olika delar inom telefoni och e-post och tittar på hur kommuner ligger till när det gäller service till invånare. Statistik på svarstider, nöjdhet med svar och bemötande är några kategorier som har legat till grund för undersökningens resultat. 

Hultsfreds kommun noterades, precis som i fjol, för en topplacering – en 50:e plats av 125 deltagande kommuner – när helhetsintrycket av effektivitet, kvalité och bemötande inom telefoni bedömdes i företaget Profitels årliga undersökning. 

"Roligt att vi fick så bra betyg där"

Hultsfreds kommun fick ett bättre värde än snittet när det gäller tillgänglighet för telefonin och i 93 procent av samtalen bedömdes informationen i svaren som god.

Sämre resultat än genomsnittet var engagemanget hos dem som svarat på frågorna, 93 procent av kommunens samtal fick betyget ”god”. I 100 procent av samtal fick de som ringde ett mycket gott eller gott bemötande.

”Vi vill att alla som ringer till oss ska känna att de får ett bra bemötande, så det är extra roligt att vi fick så bra betyg där”, säger kommunvägledaren Ann-Sofi Karlsson i ett pressmeddelande. 

Bättre på att svara på mejl

I e-postundersökningen visade det sig att 94 procent av mejlen hade fått svar inom ett dygn och i snitt tog det två arbetstimmar att få svar. Det är ett bättre resultat än snittet och likaså en förbättring jämfört med förra årets undersökning. 

Kvaliteten på svaren var en klar förbättring jämfört med förra året, 33 procent i fjol och 58 procent i år. Det handlar om kommuninvånaren har fått någon form av merinfo, till exempel en länk till mer information. 

Det är totalt 13 områden som kontrollerats i undersökningen och Hultsfreds kommun ligger betydligt högre eller högre än genomsnittet på sex områden och under snittet på tre områden. 

”Det är överlag glädjande siffror där vi i flera fall förbättrat oss mot förra året, även om det så klart finns områden där vi behöver bli ännu bättre”, säger Malin Albertsson, turism- informations- och eUtvecklingschef på Hultsfreds kommun.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt