Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Melker Engström har haft ett svårt pussel att lägga när det gäller ambulansen i Virserum i sommar. Efter omständigheterna är han nöjd med lösningen och ger lugnande besked inför framtiden. Foto: Ossian Mathiasson

Svårt pussel att lägga – ambulanschefen ger lugnande besked: "Aldrig haft så hög kompetens"

Ambulansens sommarsituation i Virserum har debatterats flitigt. Nu ger ambulanschefen Melker Engström ett par lugnande ord. 
– Även om den enskilde medborgaren inte är helt nöjd så är vi nöjda med lösningen som vi har kommit fram till. Än så länge har det blivit som vi hade förutspått, säger Melker Engström. 

Annons:

Med anledning av den senaste tidens oklarheter gällande ambulansen i Virserum under elva veckor i sommar bjöd Melker Engström, ambulanschef i Västervik, Hultsfred och Vimmerby, in till en pressträff. 

Personalantalet räcker inte till för att lösa dygnet runt-ambulans i Virserum i sommar så det blir i stället en ambulans på dagtid. Den är aktiverad sju dagar i veckan mellan 07.30 och 17.30 från början av juni till slutet av augusti. 

– Jag tycker att det kan vara bra att berätta all fakta. Det är både långsiktig och kortsiktig problematik i bemanningsfrågan som sammanstrålar till just sommaren, något som skapar extra belastning. Det är många faktorer som spelar in med personal, sjukdom, uppsägningar, covid-19, reserestriktioner och problem inom regionen med var sjukvården ska bedrivas, säger Melker Engström. 

"Krav som vi inte vill tumma på"

Engström nämner att det är flera olyckliga omständigheter som har kastat omkull hans planering inför sommaren. Då tänker han framför allt på sena uppsägningar och covid-19. 

– Vi har aldrig tvingats göra en sådan neddragning inom regionen tidigare så det är unikt. Nu har vi slagit ihop Virserums- och Hultsfredsstationen till en enhet och det krävs väldigt mycket av personalen. Vi behöver hög kompetens och bred och lång erfarenhet för att kunna jobba här. Det är långa avstånd och vi har långt till hjälpen när vi själva vill ha hjälp. Vi har höga krav som vi inte vill tumma på och när vi ska ersätta en duktig medarbetare så är det svårt för oss att kunna göra det. Kraven som vi har på en medarbetare finns kanske inte och vi vill inte sänka kravbilden. En duktig medarbetare står inte heller arbetslös inför en sommar, säger han.

När de trimmar till kraven i jakten på den rätta medarbetaren med viss kompetens blir urvalet rätt begränsat, enligt Engström. 

– Utan att veta som skrivs i detalj i kommentarsfälten som följs av den här diskussionen så ska jag säga att det inte är den gula ambulansen som hjälper någon utan det är personalen i fordonet som hjälper någon. Det är viktigt att komma ihåg det. De som skriver och tycker till på sociala medier tänker att man får hjälp så fort det kommer en ambulans. Visst, det får man men det ska vara kvalité hos personalen i ambulansen också. 

Nya medarbetare börjar i höst

Han ser årets situation som helt unik och är hoppfull om en lösning med dygnsambulans kommande sommar. 

– Årets situation är unik och något tillspetsad. Att årets lösning har gått att lösa är tack vare personalen som ställer upp och jobbar extra i rimliga mängder. Vi kommer ha ett bättre läge nästa år om vår planering håller. 

På vilket sätt?

– Vi har personal som slutade lagom till denna sommar och vi har annat folk på väg in. Efter sommaren är de fria från sina tidigare jobb och kan påbörja sin anställning hos oss. Vi har hittat fyra nya medarbetare inom vår egen region och över hela Sverige. Det är kompetenta människor, säger han och fortsätter:

– Vi har slagit ihop Virserum och Hultsfred till en gemensam enhet. Det går åt 16 heltidsanställda för att driva verksamheten med två dygnsambulanser. Under sommaren ställer vi om dygnsbilen i Virserum till en dagbil. När de nya personerna kan påbörja sin anställning efter sommaren så har vi fyllt på med folk och då kan vi gå upp i dygnsbemanning igen.

Tillbaka till dygnsambulans

Men snacket om att lösningen med en dagbil ska bli permanent i Virserum säger Engström bestämt nej till. 

– Det kommer inte hända. Vi ser att det behövs en bil i Virserum. Vi kommer satsa på en dygnsbil efter sommaren, det är redan klart. 

Under ett år har inte Virserumsambulansen särskilt många akuta uppdrag. Drygt fem-sex procent av alla transporter som ambulansen gör är akuta. 

– Det är ungefär 110 transporter på ett år med akuta uppdrag, drygt två transporter per vecka. Om man vill jobba inom ambulanssjukvården för att göra skillnad eller ta snabba beslut så är uppdragen i Virserum väldigt få. Man jobbar två dygnspass i veckan och då ska du pricka in de två larmen. Man ska jobba fem dygnspass för att träffa på en akuttransport till sjukhus och då ska man upprätthålla en kompetens av den erfarenheten. Det blir svårt och där har vi en utmaning. 

Kan du berätta lite mer om det?

– Vi ska ha skicklig personal samtidigt som vi har långa avstånd och ska kunna hantera många olika situationer. Då hamnar min utmaning här: hur ska jag behålla kompetensen och hur ska jag göra det attraktivt? De som bor i Virserum vill att det ska komma en person som är väldigt duktig. Hur gör man området attraktivt? Hur kan man pendla till Virserum? Var ska mannen eller kvinnan jobba när man jobbar på ambulansen? Finns det skola? Hur är utbudet? Glesbygden har så många utmaningar för att hitta kompetent personal. Det är glesbygdsproblematikens signum.

"Har lösningar så vi kan erbjuda hjälp"

Han tycker att det är synd att folk anser att befolkningen i Virserum skulle vara mindre värda samma hjälp som någon annan person i övriga delar av Kalmar län.

– Vi har andra utmaningar än var man har någon annanstans. Även om den enskilde medborgaren inte är nöjd så är vi nöjda med lösningen som vi har kommit fram till. Sedan förstår jag att man är orolig men man behöver inte vara det. Vi har lösningar så vi kan erbjuda hjälp, säger han och fortsätter:

– Lösningen hade kunnat vara bättre om de hade funnits fler personer med rätt kompetens att anställa. Jag är ändå nöjd med det vi har löst. Vi har nog aldrig haft så hög kompetens och kvalité på våra medarbetare som jobbar här. Det är stabilt och genomgående bra kvalité. Vi har satt ner foten och sagt att vi inte tillåter vilka lösningar som helst. Det ska vara kvalité och det ska vara tydligt vad vi står för. Nu får vi in fyra nya medarbetare efter sommaren som tror på det vi gör. 

Ambulanssjuksköterskan Johanna Habbe känner sig trygg med lösningarna och att dygnsambulansen är tillbaka som vanligt efter semesterperioden.

– Vi i personalgruppen har fullt förtroende för ledningen, att de gör vad de kan för att lösa det på bästa möjliga sätt, säger Johanna Habbe.

"Borta i tre-fyra timmar"

Johanna Habbe reagerar på att folk skriver att ambulansen kan plocka in i stort sett vem som helst för att lösa sommarbemanningen och på så sätt behålla dygnsambulansen. 

– Jag har följt diskussionerna och det finns människor som anser att man bara kan slänga in vem som helst. Måste de ha semester? Varför inte bara sätta in någon och de kan väl jobba extra? Det är många som har dålig förståelse för vad det innebär, säger Johanna Habbe.

Det finns en annan detalj som Engström vill betona i debatten som pågår i samhället och på sociala medier. 

– När en ambulans används i det här området, oavsett om man har skäl till det eller inte, så är den borta tre-fyra timmar för transporten. Problemet finns sedan tidigare med dygnsambulansen när den är borta men folk ser det inte. 

"Inte många transporter till sjukhus"

Om Virserumsambulansen är iväg på en transport får andra ambulanser i närområdet täcka upp och vara på alerten ifall att det inträffar en ny uttryckning i Virserumsområdet.

Förra måndagen, den 8 juni, blev startskottet för lösningen med en dagbil som rullar under hela sommaren

– Med denna lösning är det en bil som går bort kvälls- och nattetid mellan 17.30 och 7.30, då har vi en resurs mindre i vår region. Men under den första tiden har Hultsfredsambulansen varit i Virserum vid enstaka tillfällen och det följer det vi förutsåg. Virserumsambulansen har inte gjort många transporter till sjukhus. 

"Tappat ungefär 500 uppdrag"

Antalet uppdrag har minskat rejält till följd av covid-19 i Kalmar län. 

– VI har tappat ungefär 500 uppdrag i hela regionen. Som medmänniska söker man hjälp på annat sätt och undviker sjukvården för att inte bli sjuk. Det blir inte heller så många evenemang i sommar så vi har kanske ett mindre antal semesterfirare och risken för olyckor minskar. 

Hur mycket jobb är det i Virserum?

– Av alla larm vi får så utförs det ingen transport i 65-70 procent av fallen. Man får hjälp på något annat sätt av ambulansen. Det blir kanske en liten väckarklocka för befolkningen att använda ambulansen på rätt sätt. Sedan har vi förutsättningar i Virserum som är tuffa. Ringer man 1177 och vill träffa en läkare för öroninflammation eller liknande så blir man hänvisad till Västervik eller Oskarshamn jourtid. Det är långa resor och då tycker man kanske att besväret är väldigt allvarligt så man ringer en ambulans. Det är de långa avstånden som vi brottas med, då händer det att folk använder ambulansen av fel anledning, säger han och fortsätter:

– Har man brutit en hand och det gör väldigt ont så kan man fråga sig själv om man kan åka någonting annat än ambulans. Det är en fin tanke att man tror att ambulansen kan hjälpa till med handen men vi kan inte röntga, gipsa eller operera handen. Vi kan köra patienten från a till b och då är det värt att ställa frågan om någon annan kan köra. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion