Annons:

Kommunen vidhåller sin ståndpunkt – yttrandet har skickats in

Hultsfreds kommun är inte positiva till 80 km/h på riksväg 23/34 och har skickat in ett yttrande till infrastrukturdepartementet. Foto: MostPhotos

Kommunen vidhåller sin ståndpunkt – yttrandet har skickats in

Hultsfreds kommun har yttrat sig i frågan gällande hastighetssänkningen från 90 till 80 kilometer i timmen på riksväg 23/34. 
– Vi vidhåller vår tidigare inställning, säger Lars Rosander (C). 

Annons:

Varken Lars Rosander (C) eller Tomas Söreling (S) är särskilt förtjusta i den sänkta hastigheten på riksväg 23/34.

Regeringskansliet har gett Hultsfreds kommun möjlighet att yttra sig angående flera överklaganden av Trafikverkets beslut om sänkt hastighet på riksväg 23/34. Jens Karlsson, projektchef på ÖSK, har skrivit ihop svaret från Hultsfreds kommun. 

– Det är rätt länge sedan det var aktuellt men nu har vi fått möjlighet att ge ett svar på remissen. Vi vidhåller vår tidigare inställning och tycker inte att man behöver gå ner till 80 kilometer i timmen utan behålla 90 km/h. Man kan vidta andra åtgärder på vissa vägsträckor där det är sämre standard. Vi önskar att den tidigare hastigheten kommer tillbaka, säger Lars Rosander (C). 

"Inte konsekvent alls"

Tomas Söreling reagerar, precis som förra gången, på att sträckan mellan Målilla och Hultsfred, som nu har 80 km/h, ska byggas om till 2+1-väg med en högsta tillåtna hastighet på 100 km/h.

– Det är inte konsekvent alls. Vi vet att man ska uppgradera sträckan mellan Hultsfred och Målilla till 100 km/h framöver så det känns knepigt, säger Tomas Söreling (S).

Yttrandet från Jens Karlsson har skickats vidare till infrastrukturdepartementet.

Fakta

Hultsfreds kommuns yttrande angående hastighetssänkningen på riksväg 23/34:

”Hultsfreds kommun vidhåller alla delar i tidigare inskickat överklagande. Utifrån de nu lämnade uppgifterna från Trafikverket kan man konstatera att inga av de redogörelser som efterfrågats har hanterats. 

Bland annat kan man inte hitta någon samhällsekonomisk kalkyl för aktuell sträcka i de publikationer man hänvisas till. Möjligt att det återfinns i något större sammanhang. Det är fortsatt av stor vikt att de samhällsekonomiska konsekvenserna redogörs för berörda kommuner och regioner. 

Vidare nämner man att enligt remissvaren finns det ett stort intresse av åtgärder på aktuell vägsträcka. Detta är en faktor man alltså borde tagit hänsyn till tidigare samt beaktat i sitt förslag till åtgärd. 

När det gäller dialog- och samrådsprocessen som Trafikverket redogör för anger de att mötena tydligt har präglats av ett motstånd mot förslaget samt att de formellt sätt inte kan benämnas som samråd. 

Hultsfreds kommuns slutsats av Trafikverkets yttrande på regeringens remiss är att ingen ny eller ytterligare fakta har redogjorts i yttrande som skulle kunna vara grund för det beslut som Trafikverket fattat. Med hänsyn till vad som anförts ovan bör beslutet om hastighetsbegränsning upphävas.” 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt