Annons:

Fortfarande oklart om och när specialbyggda bron ska förstärkas

Det är alltjämt oklart om och när tyngre trafik kan köra över bron i Lilla Aby. Utredningen pågår och Trafikverket hoppas kunna utföra en åtgärd vid lågvatten i sommar. Foto: Ossian Mathiasson

Fortfarande oklart om och när specialbyggda bron ska förstärkas

Den unika träbron i Lilla Aby klarar av att ta emot lättare trafik sedan i februari. Hur detblir med den tyngre trafiken är alltjämt oklart. 
– Utredningen pågår fortfarande, säger Magnus Holm, projektledare på Trafikverket.  

Annons:

Trafikverket har gjort vissa reparationer på bron på väg 677 över Emån i Lilla Aby som har varit öppen för lättare trafik, det vill säga personbilar, i ungefär tre månader. Bredden är begränsad till 2,5 meter, axeltrycket till två ton och boggitrycket till fyra ton. 

Trafikverket jobbar vidare med den pågående utredningen för att ta reda på om det går att förstärka bron så den kan återkallas för samma trafiklaster som tidigare, bärighetsklass 2 (BK2). Det är i dagsläget inte tillåtet för traktorer och tyngre fordon att köra på bron. 

"Arbetet går framåt"

Staffan Isaksson, nationell samordnare av byggnadsverk i region väst och syd på Trafikverket, har det samordnande ansvaret för bron i Lilla Aby och jobbar tillsammans med flera andra personer. 

– Jag tycker att arbetet går framåt. Det finns fortfarande en hel del utmaningar men det går ungefär enligt den plan vi har haft. Vi har varit medvetna från första början om att det kommer finnas utmaningar så vi jobbar för att hitta lösningarna, säger Staffan Isaksson, 

Vilka är de stora utmaningarna, enligt dig?

– Hela bärighetsfrågan är en stor utmaning. Det är en gammal brokonstruktion som är byggd på ett annorlunda sätt i jämförelse med en traditionell brokonstruktion i form av träpålar som går hela vägen upp till överbyggnaden. Det handlar om att man, rent beräkningsmässigt, ska kunna visa på vad den här bron håller för och verifiera den rent teoretiskt. Sedan har vi den praktiska biten med att man ska hitta en reparationsmetod som fungerar i både teorin och praktiken. Det handlar om att komma åt och byta ut de dåliga träpålarna, likaså ett arbete i vatten med vattenflöden och vattennivåer som naturligtvis varierar och som påverkar mycket. Det måste göras med försiktighet i och med att vi är i vattenmiljö som är känslig så man inte gör någon större åverkan, säger Staffan Isaksson. 

Hoppas på åtgärd i sommar

Trafikverket har tidigare gått ut med information om att de måste göra en noggrann utredning för att veta mer om skadorna och om bron kan bli säker för tyngre trafik igen.

Kommer det vara möjligt att förstärka bron så den klarar av tyngre trafik igen?

– Vår förhoppning är fortsatt att vi ska kunna göra en åtgärd. Det är det vi hoppas på och jobbar efter. Man kan inte garantera någonting förrän vi är färdiga men än så länge är vi positiva. Det finns inget som har satt stopp för projektet utan vi jobbar vidare. Det är mycket som kan hända och mycket som ska klaffa. Vi hoppas att planen håller, säger Isaksson. 

Hur ser tidsplanen ut då?

– Tidsplanen är att vi ska göra den här reparationen i lågvatten, det är det vi har att förhålla oss till. Viktigast för att kunna genomföra arbetet är att vi har så lite vatten som möjligt för att kunna utföra så mycket som möjligt i torrhet. Det är rent generellt lågvatten under sommarperioden. 

Tror du att det kommer göras något under sommaren?

– Det är det som är planen. Jag hoppas verkligen på det.  

Hur mycket återstår av utredningen innan den är färdig?

– Den har kommit ganska långt. Vi ser i bärighetberäkningen att det finns viss problematik med hur bron är byggd, vilket vi är förberedda på. När man räknar en äldre bro med dagens krav så blir det svårt att teoretiskt räkna hem det då. Vi tittar på det parallellt och ska göra vissa åtgärder för att kunna trafikera bron med BK2, det är målsättningen. 

När tror du att man kan åka med tyngre fordon på bron?

– Jag vågar inte säga något datum. Även om vi rent teoretiskt kan visa på att vi klarar det så ska man också genomföra reparationen. Det är lite svårt att säga hur lång tid det kommer ta av olika anledningar.

"Finns inget liknande fall"

Magnus Holm, projektledare på Trafikverket, kommer in i bilden när det är dags att utföra det som är bestämt.

– Konstruktionen på bron är väldigt speciell så man kan tycka att det tar lång tid att räkna ut hur mycket den tål och vad den har för bärighet. Det finns inget liknande fall. Det är så många parametrar som man måste ta hänsyn till. Det är därför det drar ut på tiden lite mer än vi kanske hade hoppats och önskat. Tanken är fortfarande att det ska komma fram ett alternativ så vi kan utföra det till sommaren eller efter sommaren. Det värsta scenariot är att fortfarande att den inte går att förstärka eller inte går att öppna till BK2 som det har varit tidigare, säger Magnus Holm. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt