Annons:

Minskad synlighet för Hultsfreds kommun vid sommarens GP-tävling

Hultsfreds kommuns exponeringsmöjligheter påverkas till följd av att GP-arrangören Discovery inte längre tillåter samma utsträckning av exponering i bild- och tv-sändningar. Foto: Ossian Mathiasson

Minskad synlighet för Hultsfreds kommun vid sommarens GP-tävling

Hultsfreds kommuns tilltänkta exponering i samband med sommarens GP-tävling i Målilla reduceras. Anledningen är att GP-arrangören Discovery inte tillåter samma utsträckning av exponering i bild- och tv-sändningar längre. 

Annons:

Vår tidning berättade i november att FIM Speedway Grand Prix-serien återvänder till Målilla i ytterligare tre år. Parternas nytecknade avtal gäller för 2024, 2025 och 2026. 

En detalj i det nya avtalet är att Discovery inte längre tillåter samma utsträckning av exponering i bild- och tv-sändningar. 

Det betyder att några av Hultsfreds kommuns marknadsvärden inte kan uppfyllas vid sommarens GP-tävling i Målilla. 

– Det är så att ägaren Discovery ställer vissa krav och har ändrat kraven om vilka som syns i reklamsammanhang, vilket gör att vi får justera en del aktiviteter som vi har. Discovery har strängare regler om vad som får synas i reklamsammanhang och har väl andra sponsorer som betalar bra och ska synas, säger kommunalrådet Lars Rosander (C). 

Ingen exponering på storbildsskärmen

Punkterna som inte kan uppfyllas i sponsoravtalet under 2024 är:

* Kommunen får exponering på storbildsskärm (minst 10 tillfällen)

* Sargreklam/banderoll placerad på publikstaket framför huvudläktare (yta 20 meter)

* Två banderoller i kurvor (storlek 5,4 x1 meter)

Det som läggs till som nya marknadsvärden i årets avtal är: 

* Hultsfreds kommuns logga på svart botten med vit text exponeras på LED-skärm på ”central stage” i mitten av arenan under GP-tävlingen. 

* Helsida i Dackemagasinet för 2024, som går ut till alla hushåll i Hultsfreds och Vimmerby kommuner. 

Sista året på innevarande sponsoravtal

Lars Rosander kommenterar förändringarna på följande sätt: 

– Vi kan inte exponeras på storbildsskärmen i samma omfattning som tidigare utefter Discoverys regler och går istället med på en logga på LED-skärmen i centralt läge. Det handlar helt enkelt om byte av reklammöjligheter, säger Lars Rosander.

200 000 kronor är vad Dackarna/Målilla MK får från Hultsfreds kommun per GP-tävling. Det är sista året på kommunens innevarande sponsoravtal med klubben.

– Klubben har GP-kontrakt i ett par år till och inför nästa års GP-tävling får vi ta en diskussion om ett eventuellt nytt sponsoravtal. Jag antar att klubben vill ta upp diskussionen om ett nytt avtal för kommande år. 

Är ni villiga att betala ännu mer pengar i nytt sponsoravtal med Målilla MK/Dackarna?

– Det tänker jag inte. I så fall är det kanske rimligt att behålla det på dagens nivå, men det får vi se. Det beror på vad vi får för utbyte av det. Det ska motsvaras av möjligheten att bli exponerad på olika sätt i media så man vet att Målilla ligger i Hultsfreds kommun.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt