Annons:

Krönika: Kastar ett löjets skimmer över speedwaysporten

Publiken väntade tålmodigt. Först en timmes regn. Sedan en och en halv timmes banpreparering. Och därefter? Jo, då blev SM-finalen inställd. Det kastar ett löjets skimmer över speedwaysporten.

Annons:

I går kördes den första SM-finalen i Målilla på en säker, men mycket tråkig, bana. Omkörningarna var få, men publiken fick åtminstone se speedway. Ibland får man helt enkelt nöja sig med det.

De runt 7 000 åskådarna som kommit till Eskilstuna i kväll fick se traktorer och åter traktorer. Och så fick de se förarna gå runt banan ett varv. Sedan, efter närmare en och en halv timme, kom beskedet att det bara var att åka hem igen. Matchen var inställd. Välkomna tillbaka nästa tisdag.

Klarade inte av regnet

Som jag förstod det från flera håll kan man säga att Smederna gjorde en chansning. Man ville få till en optimal hemmabana för att köra hem SM-guldet och det beslutet kan väl ingen klandra Eskilstunaklubben för? Men den banpreparering som hade gjorts gjorde att banan inte klarade av det regn som kom under en knapp timmes tid mellan 17.45 och 18.40.

Jag förstår fullt ut att en del av publiken buade när beskedet om att matchen var inställd kom. Där hade de suttit och, i vanlig ordning, blivit lovade att ”snart kommer matchen igång”. Men så blev det ju inte alls – och det kastar ett löjets skimmer över sporten.

Ett halvhjärtat försök

Banpersonalen borde känna till banan så pass bra att man istället kunde gått ut med mer sanningsenlig information, typ ”vi gör vårt allra bästa, men vet inte om vi klarar av att rädda den här matchen”.

Jag har sett många speedwaybanor prepareras genom åren och måste säga att det här, från sidan sett, var ett av de mest halvhjärtade försök jag sett.

Dackefansen var säkra på sin sak: Smederna fick storstryk senast de körde på en regntung bana på hemmaplan och ville ha kvällens match inställd. Men nej, så oprofessionell utgår jag från att ingen klubb på den här nivån är.

Förarnas säkerhet går först

Från sidan såg banan mer eller mindre körbar ut när beslutet att ställa in kom. Några intervjuer senare förstod man att det inte alls var så. Anses banan inte vara tillräckligt säker och inte kunna blir det inom överskådlig framtid finns det inget annat val att göra än att ställa in. Förarnas säkerhet måste alltid gå först. Men sättet det gjordes på var allt annat än snyggt.

Och inget ont som inte har något gott med sig. Nu får vi ju se en SM-final nästa vecka istället.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt