Annons:

Avstyrde kalabaliken på Coop – så beskriver han händelsen

Det var Dan Torkelsson, som är i färd att flytta till Målilla från Hultsfred, som avstyrde kalabaliken på Coop. "När personalen sa de skulle larma polisen, då handlade jag instinktivt", berättar han. Foto: Privat

Avstyrde kalabaliken på Coop – så beskriver han händelsen

– När jag hörde personalen säga att de skulle larma då handlade jag instinktivt. Jag kände att jag ville göra vad jag kunde för att lugna ner situationen.
Det säger Dan Torkelsson, som är den man som Coops butikschef Jessica Nilsson gärna velat komma i kontakt med.

Annons:

Det var i lördags som en kraftigt berusad man ställde till med kalabalik på Coop i Målilla.

Till undsättning kom en kund som butikschef Jessica Nilsson gärna ville komma i kontakt med – för att kunna tacka honom ordentligt.

– Jag tror inte han förstår hur betydelsefull han var för personalen i den situation som uppstod, sa Jessica Nilsson till Dagens Hultsfred.

Fullt i butiken 

Artikeln gav resultat. Samma dag som den kom ut fick Dan Torkelsson höra av sina vänner att han var eftersökt. Nu kan han berätta hur han upplevde situationen.

– Jag har alltid känt för personalen, som jag tycker är fantastisk. Den här dagen var butiken full av turister, barnfamiljer och pensionärer.

– När jag står i kön märker jag att det är ett jävla liv vid entrén, fortsätter han. Jag märkte att något inte stämde med den här mannen som blev aggressiv vid kassan och betedde sig riktigt illa mot personalen. Jag hann tänka mycket på några sekunder och jag kände att det som hände inte var okej. Han sa mycket fula ord och agerade kvinnoförnedrande.

"Kändes som en evighet"

När Dan Torkelsson sedan hör personalen säga till varandra att de ska larma polisen, då säger han sig ha handlat instinktivt.

– När jag hörde ordet ”larm”, då agerade jag. Jag började gå mot mannen och sa till honom att han gjort sitt i butiken. Han var väldigt full och väldigt jobbig, men när vi kom ut ur butiken slutade han att hota. Han ville in i butiken igen, tre-fyra gånger. Jag pratade med honom för att hålla honom lugn, om var han bor och vad han jobbar med. Så han satt sig lugnt på asfalten till polisen kom, det tog 45-50 minuter. Det kändes som en evighet.

Ville tacka personligen

Jessica Nilsson har velat komma i kontakt med den kund som hjälpte hennes personal, för att kunna tacka personligen. På onsdagen fick hon och Dan Torkelsson kontakt med varandra, sedan han hört av sig som ett resultat på "efterlysningen".

Vad tänker du nu efteråt, kring det du gjorde?

– Det var en speciell situation, det var det. Men jag har fått så mycket positiva reaktioner, så jag känner bara glädje att de tyckte det var bra, att jag gjorde det jag gjorde. Och det känns skönt att jag kunde lösa det utan att han blev mer våldsam.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt