Annons:

Skillnader mellan provresultat och betyg på gymnasiet kritiseras

"Vi behöver mer systematiskt analysera de betygsavvikelser som funnits över tid för att ta reda på om avvikelserna år motiverade eller inte", säger gymnasiechef Elisabeth Kling. Foto: Lotta Madestam

Skillnader mellan provresultat och betyg på gymnasiet kritiseras

Det har förekommit ihållande avvikelser mellan betyg och resultat på nationella prov på gymnasiet. Det fick Skolinspektionen att genomföra en granskning. Beslutet visar att skolans betygsarbete behöver utvecklas på flera punkter.
– Vi kommer jobba vidare med detta, säger gymnasiechef Elisabeth Kling.

Annons:

Hultsfreds gymnasium var en av 30 skolor som valdes ut för en kvalitetsgranskning. Det mot bakgrund av att den statistiskt visat ihållande avvikelser i betygssättning i förhållande till resultaten på de nationella proven mellan läsåren 2014/15 och 2018/19, enligt Skolinspektionen.

Under två dagar i november genomfördes därför intervjuer med rektor och lärare, med fokus på naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet, i syfte att ”skapa långsiktiga förutsättningar för rättvis och likvärdig betygssättning”. I både ämnen med och utan nationella prov.

Beslut från myndigheten

På måndagen presenterades beslutet, där Skolinspektionen bedömer att rektorn i låg utsträckning kan förklara vad som påverkar och orsakar de långvariga avvikelserna i betygen.

Myndigheten bedömer också att rektorn i låg utsträckning ser till att relevanta och väl förankrade insatser genomförs, för att minska omotiverade avvikelser i betygen.

Fortsätta arbeta och utveckla

Elisabeth Kling är gymnasiechef och kommenterar det hela så här på mail:

”Det vi brister i är uppföljningen kring avvikelser i betygsättningen av nationella prov. Vi behöver även mer systematiskt analysera de betygsavvikelser som funnits över tid för att ta reda på om avvikelserna år motiverade eller inte. De menar också att det saknas externa kontakter för att stärka likvärdighetsarbetet i dessa frågor”, skriver Elisabeth Kling som också lyfter fram att granskningen även visar att man har skapat förutsättning för likvärdighetsdiskussioner inom skolan.

Hur går ni vidare nu?

”Vi kommer fortsatt att arbeta och utveckla dessa delar som Skolinspektionen har identifierat”, säger hon.

Senast i augusti ska skolan redovisa vilka förbättringsåtgärder som vidtagits utifrån de identifierade utvecklingsområdena och resultat av dessa åtgärder. 

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt