Annons:

Omfattande tv-problematik på äldreboende i Hultsfred: ”Fel i avtalet”

De som har flyttat in i de nya lägenheterna på Lindgården i Hultsfred kan inte titta på tv. "Vi hade förväntat oss en annan tjänst än den som vi har fått och att ställa om det var inte gjort i en handvändning", säger Henrik Runehagen på Riksbyggen. Foto: MostPhotos

Omfattande tv-problematik på äldreboende i Hultsfred: ”Fel i avtalet”

De som bor i de nybyggda lägenheterna på äldreboendet Lindgården i Hultsfred kan inte titta på tv.
– Det som har hänt är att det har blivit ett fel i avtalet med vår leverantör (Telia) och som vi jobbar hårt med att försöka lösa, säger Henrik Runehagen, projektledare på Riksbyggen. 

Annons:

Dagens Hultsfred kontaktades under torsdagen av en son till en boende på Lindgården i Hultsfred som tipsade om att de äldre på Lindgården, som numera går under namnet Aspedalsgatan, inte har haft möjlighet att titta på tv de senaste två veckorna. 

– Min mor flyttade nyligen in i de helt nybyggda lägenheterna och det är inte en enda tv som fungerar i sällskapsrummen eller på de egna rummen. Den enda vän min mor just nu har är tv:n och det gäller de andra äldre också. Det blir långa dagar och det är så tråkigt, säger sonen till en av de som bor på Lindgården i Hultsfred. 

Henrik Runehagen, projektledare på Riksbyggen, bekräftar att de äldre på Lindgården inte kan titta på tv. Problemet uppdagades när de äldre flyttade in i de nya lägenheterna under vecka 33.  

– Det är ett problem. Det som har hänt är att det har blivit ett fel i avtalet med vår leverantör (Telia) och som vi jobbar hårt med att försöka lösa. Det tar tid att fixa till det, tyvärr. Vi hade förväntat oss en annan tjänst än den som vi har fått och att ställa om det var inte gjort i en handvändning, säger Henrik Runehagen. 

 "Svårt att få gehör hos stora bolag"

Boende på Lindgården har fått en vanlig lägenhetslösning, vilket har ställt till med problem. 

– Det innebär att de ska logga in med mobilt BankID eller att de ska ha en personlig kod för att kunna logga in och ansluta sig. Det är två lägenheter som har fått igång tv:n med ett mobilt BankID, men det är inte så många som har den möjligheten bland de som bor på Lindgården. 

Riksbyggen hade förväntat sig samma lösning som i Målilla. 

– Då behöver inte varje lägenhetsinnehavare logga in utan då kommer alla koder till fastighetsägaren. Det låter som en skitsak, men det är en sak som tar rätt lång tid att fixa till. Vi tycker oss ha beställt samma lösning som i Målilla, men vi har fått standardlösningen för lägenheter. 

Hur går diskussionerna med Telia?

– Ibland är det svårt att få gehör hos stora bolag. Det gäller inte bara Telia utan det gäller andra större aktörer som finns i olika branscher. Telia har sagt att övergången kommer ta upp till två månader. 

"Jättetråkig sits vi har hamnat i"

Tv:n funkar i två lägenheter och är ur funktion i övriga 24 nya lägenheter. 

När hoppas du att problemet ska vara avhjälpt?

– Inom två veckor är min förhoppning att alla tv-apparater är igång. Vi hoppas att vi ska få igång tv-apparaterna i allmänutrymmena under de närmaste dagarna. Det vi har gjort är att vi har kunnat göra en gruppbeställning och beställa koder till alla lägenheter, men de kommer skickas ut till folkbokföringsadressen på den som är i varje lägenhet. Det är plan b för de som inte har mobilt BankID. Man får en kod hemskickad och då kan man aktivera sin box med hjälp av den koden. 

Hur ser du på att detta drabbar de äldre på Lindgården?

– Det är fantastiskt tråkigt, jag själv är ledsen och besviken över att vi har hamnat i den här sitsen. Det är en jättetråkig sits vi har hamnat i. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt