Annons:

Anmälde trasig värmedyna för sent – får ingen ersättning

En man från Hultsfreds kommun får inte den ersättning som han begär för bilens trasiga eluppvärmning i passagerarsätet. Bilden är en genrebild. Foto: Pixabay

Anmälde trasig värmedyna för sent – får ingen ersättning

En man från en mindre ort i Hultsfreds kommun begärde ersättning med 2 323 kronor för reparation av en trasig värmedyna.
Nu avslår Allmänna Reklamationsnämndens kommuninvånarens krav på en bilfirma i Uppsala då han inte har reklamerat felet inom skälig tid.

Annons:

Mannen köpte bilen i slutet av mars förra året och fem månader senare, i slutet av augusti, upptäckte han att värmedynan på passagerarsätet inte fungerade och konsumenten hävdar att det har funnits från början. 

Klagade för sent

I början av november klagade han till företaget för första fången och begärde reparation. Han trodde att han hade två års garanti och hade därför inte haft så bråttom att klaga.

Bilfirman svarade att han kommit in för sent med reklamationen eftersom det hade gått längre tid än sex månader från köpet.

”I detta fall har kunden inte gjort något anspråk mot bolaget inom sex månader trots att han påstår att han upptäckte felet inom denna tid. Detta ser bolaget som högst märkligt”, skriver bilfirman i sitt svar.

ARN avslår mannens begäran

Efter bilfirmans svar vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och krävde att bilföretaget i Uppsala åtgärdar felet. ARN har valt att avslå kommuninvånarens begäran om ersättning med 2 323 kronor för reparation. 

I motiveringen skriver de att säljaren har ansvar för fel i en vara som fanns då varan levererades och ett fel som visar sig inom sex månader från leveransen ska antas ha funnits vid leveransen. 

Men mannen har inte reklamerat felet inom skälig tid och har inte heller bevisat att det fanns vid leveransen.  

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt